مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: منظومه‌های خورشیدی بیگانه که دارای " مشتری داغ" ( نوعی سیاره فراخورشیدی) هستند شانس وجود سیاره‌هایی چون زمین را ندارند

تصویری رایانه ای از یک مشتری داغ

به گزارش مهر، "مشتری داغ" یا سیاره تفتیده نوعی سیاره فراخورشیدی است. این سیاره گازی در ابعاد سیاره قرمز مشتری در منظومه شمسی ما و یا بزرگ‌تر از آن هستند و فاصله بسیار کمی با ستاره خود دارند و به همین سبب دمای زیادی دارند و "مشتری داغ" نامیده می‌شوند.

این سیاره‌های تفتیده در میان جهان‌های بیگانه‌ای هستند که ستاره شناسان آنها را به علت اندازه خود و همچنین نزدیک بودن به ستاره خود کشف کرده‌اند، به این معنا که آنها نیروی گرانشی قابل ملاحظه‌ای روی میزبان خود اعمال کرده و دانشمندان می‌توانند به سهولت آنها را شناسایی کنند.

این تکنیک کشف سیاره به معنای وجود یک سیاره بزرگ نزدیک یک ستاره به واسطه تکان‌هایی است که گرانش سیاره روی ستاره اعمال می‌کند. این سیاره‌ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند و هرچقدر بیشتر به خورشید خود نزدیک باشند تکان بیشتری برای ستاره خود ایجاد می‌کنند.

دانشمندان برای توضیح چگونگی شکلی گیری "مشتری‌های داغ" دو دسته توضیح ارائه می‌کنند، یک دسته وجود یا عدم وجود سیاره‌های کناری را پیش بینی می‌کنند. ستاره شناسان اخیرا توسط تلسکوپ فضایی کپلر بیش از 2 هزار سیاره بیگانه را شناسایی کرده‌اند و با بررسی " مشتری‌های داغ" که در کنار سایر سیارات یافته‌اند می‌توانند بگویند که کدام نظریه شکل گیری " مشتری داغ" درست است.

کد خبر 169773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز