همشهری آنلاین: درون خون شما نفوذ کرده،‌ ذهنتان را می‌خورد و در صورتی که مدت زمان زیادی به آن رو نیاورید،‌ دچار وحشت و ناراحتی فراوان خواهید شد،‌ در روزهای خوب می‌تواند مفری از مشکلات روزانه زندگی باشد اما در روزهای بد،‌می‌تواند به مزاحمی غول آسا تبدیل شود که امکان تمرکز بر روی کارها را از شما خواهد گرفت. تصور می‌کنید این علایم مشابه به اعتیاد به چه نوع ماده ای اختصاص دارد؟

این ماده،‌ یا همان پدیده، شبکه اجتماعی "فیس بوک" نام دارد و در صورتی که نگران هستید به استفاده از این شبکه اعتیاد پیدا کرده اید،‌می توانید با انجام یک تست کوچک و بدون درد، به اعتیاد خود پی ببرید.

روزانه بیش از 85 درصد از کاربران فیس بوک وارد این شبکه اجتماعی می شوند که البته گروهی از آنها از این شبکه استفاده ای سالم و معمولی دارند،‌ بخش نگران کننده گروهی است که به استفاده از فیس بوک وابستگی شدید پیدا کرده اند. برای اینکه دریابید شما در کدام دسته قرار دارید این 6 موضوع را درمورد خود ارزیابی کرده و به جواب خود از میان این پنج گزینه: 1=بسیار به ندرت. 2=به ندرت. 3= گاهی اوقات. 4= بارها . 5= در اغلب موارد. امتیاز دهید:

1- مدت زمان زیادی را درباره فیس بوک فکر کرده و یا برای استفاده از آن برنامه ریزی می کنید.

2- احساس می کنید نیاز دارید هرچه بیشتر و بیشتر از فیس بوک استفاده کنید.

3- از فیس بوک برای به فراموشی سپردن مشکلات شخصی استفاده می کنید.

4- تلاش شما برای توقف استفاده از فیس بوک با شکست مواجه شده است.

5- اگر از استفاده از این شبکه منع شوید مشوش شده و دچار مشکل می شوید.

6- به اندازه ای از فیس بوک استفاده می کنید که بر روی تحصیل یا کار شما اثر منفی گذاشته است.

در صورتی که به چهار گزینه از 6 گزینه بالا امتیاز 4 یا 5 را داده باشید، بهتر است بدانید که به فیس بوک معتاد شده اید.

محققان با بررسی مقیاسهای علمی بر روی 423 دانشجو میزان وابستگی آنها را به این شبکه اجتماعی مورد مطالعه قرار داده و دریافتند افراد جوان و زنان،‌به دلیل طبیعت اجتماعی این وب سایت در معرض اعتیاد جدی تری قرار دارند. این محققان نروژی همچنین دریافتند احتمال اعتیاد افرادی با روحیه جاه‌طلبانه که از فیس بوک برای پیشبرد کار و یا تجارت خود استفاده می کنند،‌ بسیار بعید است.

"مقیاس اعتیاد فیس بوک برگن" به کاربران اجازه می دهد تا میزان وابستگی خود را به استفاده از شبکه های اجتماعی به واسطه پاسخ دادن به 6 پرسش که می تواند بازتابی از رفتار آنلاین آنها باشند بسنجند. به این شکل افرادی که به دست کم چهار سوال پاسخ "بارها" و "در اغلب موارد" را داده باشند معتاد فیس بوکی در نظر گرفته می شوند.

این مقیاسها بر اساس عناصر اصلی تست اعتیادی که پزشکان از آن برای شناسایی افراد الکلی و معتاد به مواد مخدر استفاده می کنند،‌طراحی شده اند. به گفته محققان دانشگاه برگن،‌اعتیاد به این شبکه در میان کاربران جوان بسیار بیشتر است. همچنین کاربرانی که دچار اضطراب بوده و یا از امنیت اجتماعی کافی برخوردار نیستند،‌ بیشتر به استفاده از فیس بوک گرایش دارند زیرا این افراد برقراری ارتباط از طریق شبکه را ساده تر از ارتباط چهره به چهره می دانند.

به گفته محققان،‌بشر درحال مواجه شدن با زیرشاخه ای از اعتیاد به اینترنت است که با شبکه های اجتماعی در ارتباط است،‌بعضی از کاربران می‌‌توانند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر به فیس بوک معتاد باشند و از این رو این تست ایجاد شده تا این افراد از کاربران عادی فیس بوک جدا شوند.

کد خبر 169768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز