شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: جدیدترین گزارش شرکت‌های امنیتی از وضعیت جهانی امنیت اطلاعات، نشان می‌دهد که تنها در 3ماهه نخست سال2012 میلادی، دست‌کم 6‌میلیون ویروس رایانه‌ای کاملا جدید تولید و در شبکه جهانی اینترنت، منتشر شده‌اند.

همچنین یکی از مهم‌ترین اتفاقات امنیتی اخیر، انتشار یک بدافزار عجیب و غریب با عنوان ویروس Police بوده است.براساس گزارش شرکت امنیتی Panda Security این ویروس پس از نفوذ و ایجاد آلودگی در سیستم به‌طور ناگهانی پنجره‌ای را برای شما نمایش می‌دهد که گویا از طرف سازمان‌های امنیتی یا انتظامی بین‌المللی برای شما ارسال شده است.

در این پنجره پیغام هشداری وجود دارد مبنی بر اینکه رایانه شما به علت بازدید از وب‌سایت‌های غیر‌مجاز و نامناسب و یا دانلودهای غیر‌قانونی توسط پلیس و به‌طور موقت توقیف شده است.شما برای حل این مشکل و رفع توقیف از رایانه خود، باید مبلغی را به‌عنوان وثیقه در حدود 100دلار یا بیشتر بپردازید البته شما و تمام کاربران دیگر اینترنت، باید بدانید که این، یک هشدار تقلبی برای فریب شماست و اینکه پلیس هیچ‌گاه از طریق یک پیغام الکترونیک، اقدام به ابلاغ و اجرای حکم‌های رسمی نخواهد کرد و از آن مهم‌تر اینکه برای رفع توقیف‌های قانونی، آن هم بدون تشکیل پرونده‌های قضایی، هیچ گاه از هیچ فردی تقاضای پول نمی‌کند!

بر اساس این گزارش، نرم‌افزارهای تروژان، با ثبت یک رکورد تازه، اکنون بیش از 80‌درصد از کل کدهای مخرب منتشر شده در ماه‌های ابتدایی سال2012 را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که این بدافزارها در سال گذشته میلادی، تنها 73‌درصد از مجموع ویروس‌ها و بدافزارهای کشف و ثبت شده را تشکیل داده بودند. دلیل توجه خرابکاران اینترنتی به تولید تروژان‌ها، در واقع قابلیت نفوذ نامحسوس و انتشار وسیع و در نهایت آسیب‌پذیری‌های شدید در رایانه‌های قربانی است.

کرم‌های رایانه‌ای با تشکیل نزدیک به 10درصد از کل ویروس‌های تولید شده ابتدای سال 2012 مقام دوم شایع‌ترین بدافزارها را به دست آوردند؛ هر چند انتشار خودکار و انفجاری کرم‌ها به ویژه در شبکه‌های رایانه‌ای می‌تواند اهمیت این نوع از بدافزارها را به مراتب افزایش دهد. پس از کرم‌ها نوبت به ویروس‌های نوع کلاسیک رایانه‌ای و نیز جاسوس افزارها می‌رسد که به ترتیب6.5 و 3‌درصد از کل بدافزارهای منتشر شده در سال‌جاری میلادی را تشکیل می‌دهند.

گزارش اخیر نشان می‌دهد که از لحاظ پراکندگی جغرافیایی آلودگی، شرق آسیا در رتبه نخست مناطق آلوده به ویروس قرار دارد. در این میان و به‌طور متوسط بیش از نیمی از کل رایانه‌های موجود در کشور چین، یعنی 54.25در‌صد از رایانه‌های این کشور، با آلودگی‌های شدید ویروسی مواجه هستند، این رقم برای کشور تایوان چیزی بیش از 45‌درصد و برای کشورهای ترکیه، روسیه و پرو به ترتیب 39، 41و 38‌درصد برآورد شده است. براساس این گزارش، میانگین نرخ آلودگی در سرتاسر جهان نیز 35.5درصد بوده است.

این یعنی بیش از یک سوم رایانه‌های جهان با وجود استفاده از برنامه‌های امنیتی و نرم‌افزارهای ضد ویروس باز هم هدف حمله یا نفوذ موفق بدافزارها قرار می‌گیرند.از طرف دیگر، 9کشور اروپایی به همراه ژاپن، کشورهایی با اینترنت نسبتا امن محسوب می‌شوند که همگی آنها دارای نرخ آلودگی زیر30‌درصد هستند. سوئد، سوئیس و نروژ امن‌ترین کشورهای جهان از لحاظ انتشار و حمله کدهای مخرب محسوب می‌شوند و پاک‌ترین شبکه اینترنت را در اختیار دارند.

کد خبر 170110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز