یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نتایج مطالعه‌ای جدید درباره میزان پایبندی شرکت‌ها به طرح تغییر آدرس‌های اینترنتی نشان می‌دهد کشور نروژ در آماده سازی خود برای پیوستن به این طرح از دیگر کشورهای جهان در موقعیت بالاتری قرار گرفته است.

IPv6

نتایج این تحقیق یک ماه پیش از فرارسیدن روز جهانی IPv6 که طی آن بسیاری از وب سایتهایی که از نسخه 6 پروتوکل اینترنت یا IPv6 استفاده می کنند فعالسازی خواهند شد،‌منتشر شده است. دلیل نیاز به استفاده از IPv6 این است که آدرس‌های موجود در نسخه قدیمی تر این پروتوکل یعنی IPv4 رو به پایان گذاشته و به یک جایگزین نیاز دارد.

این تحقیق که توسط موسسه RIPE منتشر شده نشان می دهد کشور نروژ و چند کشور آسیایی مناطقی از جهان هستند که در آنها تقریبا دیگر از IPV4 استفاده ای نمی‌شود. این در حالی است که نام بریتانیا خارج از لیست 20 کشور برتر جهان در تغییر به IPv6 است و تنها 17.3 درصد از شبکه این کشور از IPv6 استفاده می‌کند.

هر نوع ابزار متصل به اینترنت به آدرسی که IP  نامیده می‌شود نیازمند است تا از ارسال درست اطلاعات به مقصد درست و مورد نظر اطمینان حاصل شود. نسخه چهارم پروتکل اینترنت یا IPv4 از دهه 1970 قالب این آدرسها را تعیین کرده و دریاچه ای از آدرسهای اینترنتی به گنجایش چهار میلیارد آدرس را به وجود آورده است.

سرعت شدید رشد شبکه این دریاچه را به سرعت خشک کرد و نیاز به تغییر مسیر استفاده از آدرسهای اینترنتی به سوی IPv6 را برجسته‌تر ساخت، جایی که منبع آدرس‌های اینترنتی موجود در آن تقریبا پایان ناپذیر است. موسسه RIPE به منظور مشاهده میزان تغییرات شبکه در کشورهای مختلف جهان به سوی استفاده از این پروتوکل جدید،‌ میزان اعلام آمادگی و استفاده از IPv6 شبکه ها در کشورهای مختلف را زیر ذره بین قرار داده است.

نتایج این بررسی دقیق نشان می دهد 49.3 درصد از شبکه‌های کشور نروژ از IPv6 استفاده می‌کنند. دومین کشور که بیشترین میزان تغییر به IPv6 را داشته هلند است که 43.5 درصد از شبکه‌هایش از این پروتوکل استفاده می‌کنند و پس از آن کشور مالزی است که 37.1 درصد به این پروتوکل رو آورده است.

"دنیل کارنبرگ" دانشمند ارشد موسسه RIPE معتقد است استفاده از IPv6 قطعا در حال رشد است،‌ با این همه سرعت این رشد بسیار کند تر از حدی است که انتظار می‌رود. نکته جالب توجه در لیست 20 کشور برتر جهان که به استفاده از IPv6 رو آورده اند این است که نه چین و نه حتی آمریکا به عنوان کشورهایی با بیشترین جمعیت کاربران اینترنت در میان 20 کشور برتر دیده نمی شوند.

به گفته کارنبرگ، تولید کنندگان مودم‌ها و روترها به واسطه تولید سخت افزارهایی که می‌توانند هردو پروتوکل قدیمی و جدید را پوشش دهند،‌ به مهاجرت شبکه‌ها به پروتوکل جدید کمک بزرگی کرده‌اند. وی می‌گوید میزان استفاده از IPv6 در کشورهای آسیایی بیشتر بوده است زیرا در این کشورها هیچ آدرسی در IPv4 باقی نمانده و از این رو شرکت‌های اینترنتی در آسیا برای ادامه جذب مشتری، خود را با IPv6 تطبیق داده‌اند.

کارنبرگ می‌گوید ذخیره اروپا از آدرسهای IPv4 در اواخر سال 2012 به پایان خواهد رسید و از این رو تمامی شرکت‌های اروپایی نیز باید هماهنگ سازی خود را با IPv6 آغاز کنند.

روز جهانی IPv6 در تاریج ششم ژوئن برگزار خواهد شد و هدف از ایجاد چنین مناسبتی،آزموده شدن شرکت‌ها برای استفاده از پروتوکل جدید اینترنتی است. از این رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان از قبیل گوگل،‌ فیس بوک،‌ و"بینگ" مایکروسافت متعهد شده‌اند در این روز نسخه‌های IPv6 خود را فعال ساخته و فعال باقی بگذارند.

کد خبر 169124
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز