جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: اظهارات کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده که اخیراً در توضیحات خود خطاب به اعضای کمیته پشتیبانی سنای آمریکا از نواحی شمال عراق تلویحا به عنوان کشور کردستان یاد کرد

و ادعاهای ابراهیم پولات، راننده پیشین اسامه اوجالان، رهبر یکی از گروه‌های کرد معارض ترکیه در مورد دیدارهای منظم نمایندگان آمریکا با رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه بروز شکاف جدیدی بین آنکارا و واشنگتن را رقم زده است.

رایس در توضیح آینده روابط ترکیه و مناطق کردنشین شمال عراق گفته بود: PKK که در نواحی مرزی بین ترکیه و کردستان فعال است مسئولیت انجام حملات تروریستی علیه قلمرو ترکیه را بر عهده دارد.

او دوباره در اظهارات خود خطاب به اعضای سنا در مورد مکانیسم مورد نظر ترکیه، ایالات متحده و عراق برای مبارزه با PKK از لفظ کردستان به جای مناطق مرزی شمال عراق استفاده کرده بود.

پولات که از او با نام رمز حاجی یاد می‌شود نیز مدعی شده مقامات آمریکایی مستقر در عراق به طور منظم با نمایندگان PKK ارتباط دارند. او به مدت 12 سال و تا پیش از گریختن از شمال عراق از اعضای PKK بود ولی سپس به گروه اسامه اوجالان، برادر عبدالله اوجالان پیوست که رویکردهای مسالمت‌آمیزتری در قیاس با نیروهای تحت امر عبدالله اوجالان دارد.

پولات ادعا دارد نیروهای تحت امر بارزانی و طالبانی سلاح و مهمات در اختیار PKK قرار می‌دهند.سی‌جک، وزیر دادگستری ترکیه روز گذشته در واکنش به اظهارات رایس آنچه او گفته را قابل انتقاد دانست.

او در گفتگو با شبکه تلویزیون NTV ترکیه گفت آنکارا کشور واحد عراق متحد را به رسمیت می شناسد و عراق را همسایه جنوبی خود می‌پندارد.

کد خبر 16960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز