گروه شهری: هیات وزیران در چهارمین روز از دی‌ماه سال گذشته که هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشت، پیشنهاد برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور را که 10ماه پیش‌تر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شده بود، به استناد اصل یکصدوسی‌و‌هشتم قانون اساسی به تصویب رساند تا وزارت نفت و 8 دستگاه دیگر در موضوع کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور موظف به اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا شوند.

آلودگی هوا

 این در حالی است که وزارت نفت تاکنون برنامه توزیع سوخت بنزین با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال در جایگاه‌های عرضه سوخت تهران را اجرا نکرده است.

11 سال پس از نخستین برنامه

نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به 11سال پیش بازمی‌گردد که براساس آن برنامه قرار بود تمامی دستگاه‌های مسئول در موضوع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با ورود به این برنامه از آلودگی هوای شهرها بکاهند.11سال پس از آن تاریخ، سازمان محیط‌زیست کشور اعلام کرد که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را بازنگری کرده و برنامه‌ای جدید برای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ با تصویب هیات دولت ابلاغ می‌کند.

در برنامه جدید کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، نیروی انتظامی مکلف شده است تا از ابتدای تیرماه امسال از تردد سواری‌های شخصی با عمر 20سال، وانت‌بار با عمر 15سال، تاکسی‌های با سن 10سال، مینی‌بوس‌های با سن 10سال، میدی‌باس با عمر 12سال، اتوبوس‌های شهری با عمر 8سال و اتوبوس‌های برون‌شهری با عمر 12سال جلوگیری کند. این نیرو همچنین مکلف به جلوگیری از تردد کامیون کشنده با عمر 20سال و موتورسیکلت‌های با عمر 8سال شده است.

در مصوبه جدید برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، همچنین آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر در معاینه فنی خودروها به‌منظور صدور برچسب معاینه فنی از ابتدای سال‌جاری اجباری شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف به تامین کاتالیست کانورتور و کنیستر مورد نیاز مراکز خدمات پس از فروش شده است.

ناتوانی در توزیع بنزین استاندارد

براساس آنچه در طرح جامع کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ آمده است وزارت نفت موظف به توزیع سوخت دارای استاندارد یورو4 از ابتدای سال91 شد که توزیع بنزین دارای استاندارد یورو4 برای سوخت خودروها نیز از جمله مواردی بوده که تاکنون توزیع آن انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، آنطور که کاظم‌پور، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان تهران دیروز و در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که به بررسی برنامه کاهش آلودگی هوا در 8 شهر بزرگ کشور اختصاص داشت، اعلام کرده است، روزانه 12‌میلیون لیتر بنزین در استان تهران و 8میلیون لیتر بنزین در سطح شهر تهران توزیع می‌شود.

به گفته وی، درصورت توزیع سوخت با استاندارد یورو4 در کشور تنها می‌توان حدود 3/5‌میلیون لیتر با استاندارد یورو4 در پایتخت عرضه کرد که قطعا معطوف‌کردن تعدادی از جایگاه‌های خاص به عرضه این سوخت مشکلاتی برای تهرانی‌ها ایجاد می‌کند. وی همچنین از استانداری تهران خواست که در مکاتبه با وزارت نفت تدبیری اتخاذ شود تا تمام سوخت توزیعی در تهران با استاندارد یورو4 عرضه شود و پس از آن سوخت سایر کلانشهرها به این استاندارد برسد. به گفته وی، سوخت با استاندارد یورو4 اکنون در تهران توزیع نمی‌شود و قرار است از ابتدای خردادماه سوخت یورو4، آن هم به میزان 5/3 ‌میلیون لیتر در روز توزیع شود.

اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران درحالی دیروز و در جلسه کار گروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران مطرح شد که رسول اشرفی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران از اظهارات وی قانع نشد و گفت: براساس مصوبه دولت از اول فروردین ماه سال‌جاری باید سوخت خودروها با استاندارد یورو4 در تهران عرضه می‌شد. با این شرایط شما باید بگویید دقیقا چه زمانی سوخت با استاندارد یورو4 در تمام جایگاه‌های تهران عرضه می‌شود چرا که باید در این زمینه پاسخگوی افکار عمومی باشیم. کاظم‌پور، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان تهران نیز در پاسخ به اشرفی‌پور اعلام کرد که سؤال را به‌صورت کتبی مطرح کند تا پاسخ مکتوب داده شود.  کاظم‌پور گفته است که اگر روند فعلی ادامه یابد از اول خردادماه تنها 5/3میلیون لیتر از بنزین مصرفی روزانه در تهران با استاندارد یورو4 توزیع می‌شود و توزیع بیشتر از این میزان برای آنها مقدور نیست.

احضار مدیران شرکت نفت برای پاسخگویی

محمودی، معاون استاندار تهران که در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران حضور یافته بود، به اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تهران واکنش نشان داد و گفت: مسئولان وزارت نفت باید در این خصوص پاسخگو باشند و در جلسه آینده، نمایندگان بخش تولید وزارت نفت نیز باید حضور یابند تا وضعیت توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 در تهران به‌صورت کامل مشخص شود.

دکتر یوسف رشیدی، نماینده شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به بالابودن حد مجاز آلایندگی خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی گفت: با این حد مجاز تعیین شده حتی اگر کاتالیست خودروهای جدید ازکار‌افتاده یا حذف شده باشد نیز نمی‌توان آن را کنترل کرد.

وی به اظهارات نماینده ایران‌خودرو در یکی از جلسات اشاره کرد و گفت: نماینده ایران‌خودرو در آن جلسه درخصوص نصب کنیستر اعلام کرد که با توجه به اینکه این قطعه در داخل خودرو قرار دارد امکان نصب کنیستر برای خودروهای فاقد این وسیله عملا وجود ندارد که در این خصوص نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 169399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز