همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه در مادرید شرایط و درخواست‌های ایران را برای رسیدن به "یک راه حل جامع‌الاطراف" در مورد مساله هسته‌ای اعلام کرد.

به گزارش ایرنا متکی که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کشورهای با درآمد متوسط به اسپانیا سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت:"با توجه به تاکید همگان بر لزوم حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران، ما مبنای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک را مذاکره می‌دانیم و در این زمینه توصیه‌هایی داریم." وی یکی از این "توصیه‌ها" را گسترش طرفهای مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد و خواستار آن شد تا به منظور "جدی‌ترشدن مذاکرات"، کشورها و سازمانهای موثر در آن شرکت کنند.

متکی در این زمینه بطور مشخص از کشورهای "اسپانیا" و "ایتالیا" ، "رییس سازمان کنفرانس اسلامی" و "رییس جنبش عدم تعهد" نام برد.

مسئولیت پیگیری پرونده هسته‌ای ایران را هم‌اکنون گروهی موسوم به ‪۱ + ۵‬ شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) به علاوه آلمان بر عهده دارد.

اتحادیه اروپا نیز از طریق "خاویر سولانا" مسئول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت مشترک خود و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به "تروئیکا" در مذاکرات بر سر موضوع هسته‌ای با ایران شرکت می‌کنند.

مذاکرات میان طرفین چندماهی است بر سر اختلاف نظر آنان درباره صدور قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬شورای امنیت متوقف شده است.

وزیر خارجه ایران گفت که مذاکرات هسته‌ای باید بر"دو پایه اساسی" استوار باشد.

متکی افزود:"با توجه به اینکه در همه قطعنامه‌ها و اظهارات طرفهای مختلف بر حق ایران در زمینه برخورداری از انرژی هسته‌ای تاکید می‌شود، ما معتقدیم این حق را نباید در آسمانها جست‌وجو کرد بلکه باید در زمین راه تحقق آن را یافت."
وی به همین دلیل تاکید کرد:"باید راهکارها و تضمین‌های لازم برای احقاق حق ایران در زمینه دستیابی به انرژی هسته‌ای مشخص شود."
وزیر امور خارجه، پایه دیگر مذاکرات را "رفع نگرانی"هایی خواند که ممکن است برخی طرفهای پرونده هسته‌ای ایران نسبت به انحراف برنامه از مسیر صلح‌آمیز داشته باشند.

متکی با تاکید بر اینکه مکانیسمهای مناسبی برای رفع این نگرانیها وجود دارد، خاطرنشان ساخت: می‌توان "بین این دو پایه مهم، یک پل زد و راه حل جامع‌الاطراف برای مساله هسته‌ای را بدست آورد."
وی تصریح کرد که ایران درباره این نوع مکانیسمها با کشورهایی مانند روسیه، فرانسه و تروئیکای اروپا مذاکراتی داشته است.

وزیر خارجه، مکانیسم مورد بحث ایران با روسها را "تقویت رژیم عدم اشاعه جنگ افزارهای هسته‌ای" بیان کرد و گفت: ما معتقدیم می‌توان با تقویت رژیم عدم اشاعه، امکان انحراف بسوی ساخت سلاحهای اتمی را سد کرد.

متکی، مکانیسم دیگر را "مکانیسم ضمانتها" برشمرد که در آن، دو طرف پرونده به یکدیگر ضمانت می‌دهند چگونه می‌توان حق ایران را احقاق کرد و در عین حال، نگرانیها درباره برنامه هسته‌ای را برطرف ساخت.

وی این موضوع را یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای ایران و تروئیکای اتحادیه اروپا عنوان کرد.

وزیر خارجه، سومین مکانیسم را "ایجاد یک کنسرسیوم اتمی" در ایران نام برد که در مذاکرات با فرانسویها مطرح شده است.

متکی گفت: بر اساس این طرح، ایران آماده پذیرش شرکتهای دولتی و خصوصی کشورهای دیگر هم در زمینه مالکیت و هم در مدیریت مجتمع‌های هسته‌ای خویش است.

وی توضیح داد: این پیشنهاد ایران در شرایطی مطرح می‌شود که هیچ تولید کننده سوخت اتمی در جهان اینگونه شفاف اجازه نمی‌دهد دیگران در مسائل هسته‌ای آن وارد شوند.

وزیر خارجه در این زمینه شرکت اتمی "اوردیف" فرانسه را مثال زد که ایران یکی از سهامداران آن است اما به گفته وی، "نمایندگان ما حتی نمی‌توانند وارد سایت(اینترنتی) آن شوند."
متکی تصریح کرد: با وجود همه اینها، "ما معتقدیم امروز فناوری، این قابلیت را دارد که در مسیر تولید سوخت هسته‌ای، احتمال انحراف آن بسوی اهداف غیرصلح‌آمیز را ببندد."

"منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه به سفر چندساعته خود به مادرید پایتخت اسپانیا پایان داد و به تهران بازگشت.

وی به منظور شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی کشورهای دارای درآمد متوسط که با حضور وزیران و مقامهای بلندپایه حدود ‪ ۸۰‬کشور جهان و نمایندگان سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی در مادرید در حال برگزاری است، به این کشور سفر کرده بود.

کد خبر 16907

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز