جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با شمارش آرای انتخابات شوراها در انگلیس، حزب کارگر با پیروزی چشمگیری تاکنون توانسته نزدیک به نیمی از کرسی های شوراها را در انگلستان و ولز به دست آورد و کنترل شورای شهرهایی چون برمینگام و کاردیف را در اختیار گیرد.

شکست ائتلاف حاکم انگلیس در انتخابات شوراها

 

به گزارش بی بی سی، حزب کارگر تاکنون توانسته بیش از ۶۰۰ کرسی در شوراهای محلی را از دست احزاب رقیب خارج کند و شمار کرسی های خود را در شوراها به بیش از ۱۴۰۰ کرسی برساند.

این در حالی است که محافظه کاران تاکنون بیش از ۳۵۰ کرسی و لیبرال دمکرات ها حدود ۱۸۰ کرسی را از دست داده اند.

حزب کارگر همچنان توانسته با به دست آوردن کنترل بیش از ۲۳ شورای شهر نسبت به دور قبلی، تعداد شوراهای تحت کنترل خود را به ۶۳ شورا برساند. محافظه کاران در انتخابات کنترل ۱۲ شورای شهر را از دست دادند.

این بدترین نتیجه ای است که محافظه کاران در ۱۲ سال گذشته در انتخابات به دست آورده اند.

به دست گرفتن کنترل شورای شهرهایی چون برمینگام، کاردیف، ساوتهمپتون و نوریچ و تعدادی از مهمترین شهرهای استان های مرکزی و جنوب شرقی انگلستان بخش مهمی از پیروزی حزب کارگر است.

آرای شوراهای شهر در اسکاتلند همچنان در حال شمارش است، اما گمان می رود که حزب کارگر در حوزه های انتخابی اسکاتلند نیز از احزاب حاکم پیش بیفتد.

هریت هارمن، معاون رهبر حزب کارگر در پی این پیروزی گفت که این نتیجه "زنگی خطری" برای دولت ائتلافی است. اما در مقابل دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که با وجود شکست دو حزب حاکم محافظه کار و لیبرال دمکرات، سیاست های اقتصادی دولت تغییری نخواهد یافت.

دولت ائتلافی انگلیس در روزهای اخیر شاهد انتقاد و اعتراضات گسترده ای علیه سیاست های اقتصادی خود بوده است.

با توجه به نتیجه ای که تاکنون اعلام شده، حزب کارگر با سه درصد افزایش نسبت به انتخابات پیشین ۳۹ درصد از کل آرا را از آن خود کرده در حالیکه محافظه‌کاران با ۴ درصد کاهش فقط ۳۱ در صد از آرا را به دست آورده اند.

گمان می رود که آرای لیبرال دمکرات ها نسبت به گذشته تغییری نیابد و همان ۱۶ درصد از کل آرا باقی بماند.

در انتخابات روز پنجشنبه، ۳ مه (14 اردیبهشت) علاوه بر انتخابات شوراها، رای گیری برای انتخاب شهردار لندن و رفراندم برای انتخابی شدن شهرداری چند شهر در انگلستان نیز برگزار شد.

نتیجه انتخابات شهرداری لندن قرار است ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه، ۴ مه به وقت گرینویچ اعلام شود. اما شمارش اولیه آرا حکایت از پیشی گرفتن بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و نامزد حزب محافظه کار در مقابل کن لوینگستون، نامزد حزب کارگر دارد.

کد خبر 168959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز