چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: این بار سری خواهیم زد به زاهدان تا با عادات غذایی مردم این شهر آشنا شویم. در ادامه یکی از غذاهای معروف این شهر را شرح داده‌ایم.

دوغ پای - غذای محلی زاهدان

یادتان باشد تفاوت عمده این غذا آن است که به جای آب، گوشت به کار رفته در این غذا با دوغ، پخته می‌‌شود و همین باعث نامگذاری عجیب و غریب آن شده است یعنی دوغ پا.

عادت‌‌های غذایی زاهدانی‌ها

خرما در رژیم غذایی روزانه‌ی زاهدانی‌ها سهم بسزایی دارد و غذایی معروف به چنگال را از این میوه شیرین تهیه می‌کنند که جزو شیرینی‌های‌شان است و آن را در ماه رمضان بیش از هر خوراکی دیگری تهیه کرده و می‌‌خورند.

بلوچ‌های این شهر غذای‌شان را بیشتر با گوشت گوسفند می‌پزند و دوغ، پای ثابت سفره‌های‌شان است به طوری که نوشیدنی پرمصرف میان مردم زاهدان به حساب می‌آید. در ضمن، آن‌ها با شیر شتر در وعده صبحانه از میهمان‌های‌شان پذیرایی می‌کنند و با این که نزدیک به هند و پاکستان هستند اما غذاهای‌شان پُرادویه و تند تهیه نمی‌‌شود.

نکته

در صورتی که دوغ‌تان ترش است به این غذا لیمو عمانی اضافه نکنید. در غیر این صورت لیمو عمانی جزء دیگری است که در تهیه‌ی دوغ پای به کار برده می‌شود.

مـواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوساله: 300 گرم 500 کیلوکالری

لپه یک لیوان: 240 کیلوکالری

پیاز خرد شده: یک لیوان 25 کیلوکالری

رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق ‌غذاخوری 000 کیلوکالری

دوغ: 6 لیوان 150 کیلوکالری

روغن آفتابگردان: 2 قاشق‌ غذاخوری 180 کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به میزان دلخواه 0 کیلوکالری

دوغ پای - غذای محلی زاهدان

طـرز تـهـیـه

برای شروع، پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید و بعد از افزودن ادویه‌‌ها(البته به غیر از زعفران) و رب، تکه‌های گوشت و لپه را اضافه کنید و بعد از چند بار هم زدن به جای آب در این محتویات دوغ بریزید و بگذارید تا کاملا پخته شوند.

پس از پخت، دوغ پا را همراه برنج سرو کنید.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا تقریبا 1100 کیلوکالری انرژی دارد. در صورتی که این حجم به 4 قسمت تقسیم شود هر واحد دارای 275 کیلوکالری انرژی خواهد بود. البته خوردن برنج با این غذا به این میزان انرژی، اضافه خواهد کرد.

همراه این غذا

این غذا با برنج سرو می‌شود که بهتر است به صورت کته شده استفاده شود.

همراه شدن سالاد سبزی‌جات یا حتی سبزی خوردن با این غذا در کنار گوشت و برنجی که در دوغ پا وجود دارد به تکمیل شدن این وعده کمک بسیاری می‌‌کند.

اگر فشارتان بالاست

بهتر است نمکی که به این غذا اضافه می‌کنید، کم باشد. به جای رب گوجه‌فرنگی به آن گوجه‌ی رنده شده‌ی تازه بیفزایید و از لپه‌ی بیشتر و برنج کمتر استفاده کنید تا با خوردن این غذا، انرژی دریافتی‌تان بیش از میزان مورد نیاز نشود.

اگر کم خون هستید

گوشت استفاده شده در این غذا از منابع آهن است که توصیه می‌شود همراه آب مرکبات تازه به مصرف برسد. به این ترتیب آهن بیشتری جذب خواهد شد.

در ضمن، همراه شدن سبزی‌جاتی مانند هویج، فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی از دیگر اقداماتی است که جذب آهن را افزایش می‌‌دهد.

اگر سیگاری هستید

از آن جایی که نیاز به ویتامین 2 B در شما بالاست، بهتر است که این غذا را با یک لیوان دوغ یا یک کاسه ماست نیز همراه کنید. به این ترتیب ویتامین بیشتری دریافت خواهید کرد. نکته‌ی دیگر این که غذای‌تان را با سبزی‌جات تازه نظیر یک بشقاب سبزی‌خوردن بخورید زیرا سیگار کشیدن نیاز به ویتامین C را نیز بالا می‌برد.

منبع: هفته‌نامه سلامت - شماره‌ی 313

کد خبر 168712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز