چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: بیش از 400 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و راهنمایی سال گذشته ترک تحصیل کرده‌اند.

این گزارش حاکی است آمار ترک تحصیل‌کنندگان به این تعداد ختم نمی‌شود و چنانچه ترک تحصیل‌کنندگان دوره متوسطه، پیش‌دانشگاهی و هنرستان‌ها را نیز به این آمار بیفزاییم به ارقام تأسف‌باری برمی‌خوریم که جمعیت بالقوه بزهکاران آینده را تشکیل خواهند داد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی وزارت آموزش و پرورش دیروز اعلام کرد 204 هزار و 81 دانش‌آموز دوره ابتدایی سال گذشته ترک تحصیل کرده‌اند.

ابوالفضل بصری که در همایش رسانه‌ها و دانش‌آموزان استثنایی سخن می‌گفت افزود: همچنین سال گذشته در پایه‌های راهنمایی 208 هزار و 520 دانش‌آموز ترک تحصیل کردند و باید برای کاهش این ارقام روش‌های ویژه‌ای به‌کار گرفته شود.

سعیدی گفت: در واکنش به آمار بالای ترک تحصیل، مسئولان از سال 64 به بعد برای حل مشکلات ترک تحصیل و مردودی دانش‌آموزان به ساده کردن ضوابط تحصیلی پرداختند که این امر نیز از نگاه کارشناسان مورد انتقاد است.

تلاش خبرنگار ما برای دستیابی به آمار نرخ کلی ترک تحصیل در همه پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی و مقایسه آنها با سال‌های گذشته به‌جایی نرسید و مسئولان مربوطه اظهار داشتند آمار دقیقی در زمینه ترک تحصیل ندارند.

اما آنچه مشخص است آمار مردودی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی گذشته افزایش داشته به‌طوری‌که 5/2 درصد دانش‌آموزان این مقطع مردود شده‌اند. در دوره راهنمایی تحصیلی نیز 8/7 درصد مردود شده‌اند و مردودین مستعدترین گروه دانش‌آموزان برای ترک تحصیل هستند.

در همین زمینه معاون آموزش و پرورش عمومی می‌گوید 40 درصد دانش‌آموزانی که یک بار مردود می‌شوند و حدود 80 درصد دانش‌آموزانی که دوبار مردود می‌شود، ترک تحصیل می‌کنند.

دکتر حسین احمدی عامل اصلی ترک تحصیل در ایران را مردودی دانست و افزود: برخلاف دیدگاه عده‌ای که معتقدند ضعیف‌ترین دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند، عموما دانش‌آموزانی ترک تحصیل می‌کنند که مردود شده و نزدیک به مرز قبولی هستند.

احمدی افزود: در سال 78، بیش از یک میلیون و 666 هزار دانش‌آموز در کشور ترک تحصیل کردند درحالی‌که این آمار در سال 83 به 800 هزار دانش‌آموز کاهش یافت که باز هم وضعیت مناسبی نیست.

به گفته احمدی براساس پژوهش‌های انجام شده، مردودی نه‌تنها باعث تقویت درسی و تحصیلی نمی‌شود، بلکه ترک تحصیل و بزهکاری را درپی دارد و اعتمادبه‌نفس را کاهش می‌دهد.

کارشناسان این امر معتقدند، ترک تحصیل یکی از عوامل سوق دادن نوجوانان به طرف بزهکاری است که باید با آن به شکل منطقی و علمی برخورد کرد.

محمد فارسی، بازپرس دادسرای نوجوانان در این زمینه گفت: 67درصد از نوجوانانی که ترک تحصیل کرده‌اند به طرف بزه گرایش پیدا کردند.

وی معتقد است تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مددجویان ورودی کانون اصلاح و تربیت سابقه شکست تحصیلی و ترک تحصیل داشته‌اند.

در همین حال معاون مدیرکل آیسسکو تأکید می‌کند که بسیاری از کودکانی که در مدارس ثبت‌نام می‌کنند به علت انعطاف‌ناپذیری و کیفیت پایین نظام آموزشی، ترک تحصیل می‌کنند.
به گفته دکتر هادی عزیززاده هنوز بسیاری از کشورها با چالش‌های همیشگی تراکم بالای دانش‌آموزان، کمبود مواد آموزشی، ناکافی بودن آموزش معلمان و ضعف مدیریت مدارس، مواجه هستند.

عزیززاده معتقد است راهکارهای آموزشی برای همه نیازمند مشارکت فعال دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی در اداره کنترل مدارس است.

به گفته وی در راه تحقق اهداف آموزش برای همه با مشکلاتی مواجه هستیم که عمدتا در مناطق دورافتاده و روستایی و آموزش دختران است.

از سوی دیگر رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نرخ ترک تحصیل را از جدی‌ترین مسائل پیش‌روی نظام‌های آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم عنوان کرد و گفت: تا زمانی که شاهد پدیده ترک تحصیل کودکانی هستیم که بدون شک به ایجاد نسل جدید بی‌سوادان منجر می‌شوند، تلاش‌هایمان برای کاهش نرخ بی‌سوادی مثمرثمر نخواهد بود.

به گفته دکتر عابدین صالح، نابرابری جنسیتی یکی از مشکلات اصلی پیش روی نظام‌های آموزشی است که خود به تشدید ترک تحصیل کمک کرده است.

وی بر شناسایی و به کار بستن اقدامات برتر کاهش نرخ ترک تحصیل کودکان از طریق ارائه آموزش کیفی برای همگان تأکید کرد.

کارشناسان مهم‌ترین مشکلات آموزش را کیفیت پایین و انعطاف‌ناپذیری محتوا و متدهای آموزشی و نادیده انگاشتن خلاقیت، نظم، مسئولیت‌پذیری و انجام فعالیت‌های گروهی، ایجاد وقفه در کیفیت آموزش و روش‌ها و تجهیزات داخلی به‌واسطه اعمال تغییرات سریع جهانی در زمینه توسعه علمی بیان می‌کنند.

همچنین صراحت نداشتن موضوعات آموزشی، ناهماهنگی موضوعات فوق با الگوهای پیشرفت کشور در نتیجه فقدان هماهنگی بین آموزش و بازار کار، از دیگر مشکلات آموزش است.

کد خبر 16850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز