چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

علی اصغر محمدی: تشکیل 1300 کلاس درس به صورت کپری در کشور موضوع عدالت آموزشی مورد تأکید قانون و دولت را به چالش می‌کشد.

یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت وجود مدارس کپری است که با وجود حمایت‌های دولت و مجلس از پروژه‌های مدرسه‌سازی، هنوز رفع نشده است. بنابر اصول مطرح  قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

از سوی دیگر در آیین نمادینی که به مناسبت حذف مدارس کپری چند سال پیش در یکی از مناطق محروم استان هرمزگان برگزار شد، قرار بود دیگر شاهد وجود چنین کلاس‌های درسی در هیچ‌یک از استان‌های کشور نباشیم اما شواهد آماری جدید نشان می‌دهد در عمل این‌چنین نشده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان با تأیید وجود 500 مدرسه کپری در این استان گفت: اغلب مدارس کپری استان در شهرستان‌های الیگودرز، پلدختر، دلفان و بخش پاپی  واقع شده است.

به گفته حسین اسدی‌پور برای تخریب و بازسازی مدارس کپری لرستان بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمد جواد کامیاب، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان گفت: در حال حاضر 102 مدرسه کپری با 153 کلاس درس در این استان دایر است.

وی افزود: این مدارس اغلب در مناطق محروم و دورافتاده فعالند و به‌طور میانگین در هر کلاس 15-12 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند بدین ترتیب حدود 2200 دانش‌آموز کرمانی در مدارس کپری درس می‌خوانند.

کامیاب اظهار امیدواری کرد با سفر قریب‌الوقع رئیس جمهور به این استان و اختصاص بودجه بدین منظور، بساط مدارس کپری در استان کرمان برچیده شود.

به گفته وی از سال 78 تاکنون طی 3 مرحله حدود 980 کلاس درس کپری برچیده شده است. در همین حال رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز وجود بیش از 1300 کلاس درس کپری در کشور را تأیید می‌کند.

به گفته حبیب‌الله بوربور در 3 استان سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان، هنوز هم مدارس کپری وجود دارد که آموزش و پرورش در صدد برچیدن این مدارس است و به همین منظور بخشنامه‌ای به ادارات نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ و طی آن درخواست شد که از اعتبارات عمرانی و دیگر طرح‌های خود برای حذف مدارس کپری استفاده کنند.

وی علت وجود مدارس کپری را جابه‌جایی روستا‌ها به دلایل گوناگون مانند خشکسالی عنوان کرد و گفت: ممکن است روستایی دارای مدرسه مناسب باشد اما بعد از جابه‌جایی مردم روستا، این مدرسه بدون استفاده باقی مانده و آن‌ها در مکان دیگر مدرسه کپری ایجاد ‌کنند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: به دلیل یاد شده امکان دارد که مدارس کپری ایجاد شود اما این مدارس به‌طور کامل در آینده برچیده می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: بیشترین مدارس کپری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که در سفر رئیس جمهور به این استان، اعتباری برای برچیده شدن این مدارس در نظر گرفته شد.

وی گفت: مدارس چادری و خشت و گلی نیز هنوز در برخی استان‌ها وجود دارد. البته اعتبار بازسازی مدارس خشت و گلی در قانون برداشت 4 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدارس فرسوده دیده شده است.

در همین حال معاون برنامه‌ریزی و امور مشارکت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نوید برچیده شدن بساط مدارس کپری تا مهر امسال را داده است.

در حالی که بنا به اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین تعداد مدارس کپری در سطح کشور است و  اعتبار ویژه‌ای که برای برچیدن این مدارس در سفر سال گذشته ریاست جمهوری در نظر گرفته شد، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان از ارایه گزارش در این مورد طفره می‌رود.

البته بر اساس شنیده‌ها بیش از یک‌هزار کلاس کپری در سیستان و بلوچستان وجود دارد و دور از انتظار نیست که همچنان شاهد فعالیت این مدارس در این استان باشیم. 

از سوی دیگر نمایشگاه مدرسه ایرانی- معماری ایرانی سال گذشته در حالی به همت ستاد هویت‌بخشی به مدارس ایرانی، برگزار شد که وضعیت اغلب مدارس روستایی و مناطق محروم کشور، بنا به دلایل مختلف، مطلوب نیست؛ به‌طوری که برخی کلاس‌های درس همچنان زیر سایه درخت تشکیل می‌شود و سقف برخی کلاس‌های درس نیز از خشت و گل است.

در همین حال رئیس مجلس در آیین افتتاح نمایشگاه مدرسه ایرانی- معماری ایرانی، گفت: با توجه به این‌که وزارت آموزش و پرورش بودجه هنگفتی از خزانه کشور را برای ساختمان‌سازی به خود تخصیص داده است، باید دغدغه هویت ملی در معماری کشور را نیز داشته باشد.

در طرح هویت‌بخشی مدارس ایران قرار است حدود 4 هزار میلیارد تومان بودجه ظرف 4 سال به بازسازی و نوسازی حدود 50 هزار مدرسه در سراسر کشور اختصاص یابد که این مبلغ با احتساب نسبی نرخ ساخت و ساز در کشور، برابر با هزینه ساخت 8 میلیون متر مربع فضای آموزشی است.

کد خبر 19382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز