معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران از اعضای شناخته شده در شورای شهر است. او سال‌ها معاونت ریاست‌جمهوری و ریاست سازمان محیط‌زیست کشور را در کارنامه مدیریتی خود دارد و به همین دلیل نیز موضوعات زیست‌محیطی شهر تهران را رصد می‌کند.

معصومه ابتکار ارزیابی خود از فعالیت‌های شورای شهر تهران در سال گذشته و مهم‌ترین مصوبات شورا در سال 90 و همچنین برنامه‌های این شورا در سال پایانی فعالیت را به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست به بحث گذاشته است.

آن طور که رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران می‌گوید سال گذشته برای شورای شهر تهران سال بسیار پرکاری بود و شورای شهر در موضوعات مختلف، مصوباتی را در حوزه مدیریت شهر ابلاغ و پیگیری کرد و بر اجرای آنها نیز نظارت داشت. ابتکار گفت: رویکرد شورای سوم، تعامل سازنده با مدیریت شهری در شهرداری تهران بود و دستگاه‌های دولتی که در حوزه شهر تهران مسئولیت دارند. تعامل متقابل خوبی را نیز از سوی مدیران شهری و دستگاه‌های دولتی شاهد بودیم.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران البته بر این نکته نیز تأکید دارد که شورای سوم شهر تهران به‌رغم وجود سلایق سیاسی گوناگون در آن، در ایجاد وحدت رویه و نگاه مشترک میان دستگاه‌های مختلف در مدیریت شهری نقش مؤثری ایفا کرده و به یکدست شدن سیاست‌های مدیریت شهری و برطرف‌کردن نقایص و کاستی‌ها در یاری رساندن به انجام وظایف در حوزه شهر کمک کرده است.

معصومه ابتکار آخرین سال از فعالیت شورای شهر تهران را سال ارزیابی و نظارت جدی بر اجرای مصوبات شورای شهر اعلام کرد. وی رویکرد کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران را در راستای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و توجه به فعالیت دستگاه‌های مرتبط با محیط‌زیست شهری و دعوت از آنها برای حضور در جلسات مشترک پیگیری و اجرای مصوبات شورای شهر اعلام کرد.

ابتکار با اشاره به اینکه طرح‌های زیست‌محیطی شورای شهر تهران با بهره‌گیری از نظریات کارشناسی و با دعوت از اساتید دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و نظرخواهی از مدیران دستگاه‌های دولتی و مدیران شهرداری تهران تدوین و تبدیل به مصوبه می‌شود گفت: سال گذشته چندین مصوبه بسیار مهم در حوزه محیط‌زیست در شورای شهر تهران داشتیم که مهم‌ترین آن طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی به‌عنوان یکی از معضلات جدی شهر تهران بود که با رویکرد ساماندهی سازه‌هایی که هر روز در سطح شهر تهران ایجاد می‌شوند و هیچ برنامه و سیاستی نیز برای نظارت بر آنها وجود ندارد، بدون آنکه اشاره‌ای به معضلات زیست‌محیطی و تشعشعات ناشی از آن داشته باشیم تدوین شد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر ساماندهی مشاغل آلاینده شهر تهران و خروج آنها از شهر را از دیگر مصوبات مهم شورای شهر تهران در حوزه محیط‌زیست شهری خواند و گفت: به موجب این مصوبه صنایع آلاینده از شهر خارج شده و آنها که امکان ماندن در شهر را داشته باشند می‌توانند با اصلاح سیستم‌های خود به نفع محیط‌زیست شهری ماندگار شوند. مصوبه زیست‌محیطی دیگری که به اعتقاد معصومه ابتکار از اهمیت زیادی برخوردار بود و در سومین شورای اسلامی شهر تهران نیز به تصویب رسید و با جدیت پیگیری شد، مصوبه مربوط به ارتقای کیفیت محصولات غذایی عرضه شده در میادین میوه‌و‌تره‌بار به‌ویژه در موضوع عاری شدن این مواد از سموم کشاورزی و مواد خطرناکی بود که در محصولات کشاورزی و بعضا محصولات پروتئینی وجود دارد که اجرای آن با جدیت پیگیری شد.

براساس آنچه معصومه ابتکار به همشهری گفت، موضوع آلودگی هوا از موضوعات بسیار مهمی بود که شورای شهر تهران به آن ورود کرد و مصوبه مهمی در موضوع ممنوعیت استفاده از آزبست داشت. به گفته وی، هشدارهای شورای شهر تهران درخصوص بالا بودن میزان الیاف آزبست در هوای شهر همچنین موجب پیگیری مصوبات قبلی در موضوع طرح جامع کاهش آلودگی هوا شدکه یک‌سال پیش متوقف شده و پیش از آن هم به مدت 6سال اجرای آن متوقف مانده بود. وی آلودگی هوا را از موارد بسیار مهم و دغدغه جدی مردم تهران خواند و گفت: به محض ساکن‌شدن هوای تهران ضریب آلاینده‌ها بلافاصله افزایش می‌یابد.

معصومه ابتکار در ادامه به نقش شوراها در جهت استحکام مردمسالاری و حفظ روحیه ملی تأکید کرد. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: تقویت شوراها منافع ملی را تحکیم می‌کند ولی متأسفانه برخی دستگاه‌ها در قوای اجرایی و تقنینی کشور برخی مواقع شورا را رقیب خود می‌دانند و می‌گویند باید شورا را مهار کرد و به‌اصطلاح به‌دنبال چیدن پروبال‌شوراها هستند و احساس می‌کنند این یک ماموریت است در حالی که شوراها بخشی از قانون اساسی هستند که در این مدت رشد خوبی داشته‌اند.

کد خبر 168031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز