گروه اجتماعی: مراسم روز جهانی بزرگداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی روز یکشنبه 10اردیبهشت از ساعت 10 با قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل و رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در موزه صلح تهران واقع در پارک شهر برگزار می‌شود.

شیمیایی

روز 29 آوریل براساس مصوبه کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تصویب سازمان ملل متحد به‌عنوان روز بزرگداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی نامگذاری شده است. سلاح‌های شیمیایی در طول یکصد سال گذشته موجب مرگ و مصدومیت ده‌ها هزار نفر شده و به‌دلیل ماهیت ضدانسانی و درد و رنج بی‌پایان قربانیان این سلاح‌ها همواره مورد نفرت و انزجار جهانیان است.

ایران با داشتن ده‌ها هزار مصدوم شیمیایی بزرگ‌ترین قربانی این سلاح‌ها پس از جنگ جهانی اول است.این روز فرصت مغتنمی است برای ادای احترام به تمامی قربانیان سلاح‌های شیمیایی به‌ویژه شهدا و رزمندگان و جانبازانی که در طول جنگ تحمیلی بر اثر این سلاح‌ها به شهادت رسیده یا از بیماری‌ها و عوارض مزمن آن رنج می‌برند.

این مراسم با همکاری موزه صلح تهران، انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی و مرکز اطلاعات سازمان ملل و با حضور جمعی از جانبازان شیمیایی برگزار می‌شود. در این روز بر لزوم پیوستن کلیه کشورهای جهان به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی و انهدام زرادخانه‌های آن تا ریشه‌کن شدن این سلاح‌ها تاکید خواهد شد.

کد خبر 167870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز