همشهری آنلاین: نماینده مردم پیرانشهر با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی حادثه سردشت با حضور مقامات خارجی و داخلی در مجلس در بیست وهشتمین سالگرد این حادثه گفت‌ که در آستانه این روز خواستار احراز جانبازی جانبازان باقیمانده سردشت و نامگذاری ۷ تیرماه در تقویم رسمی به نام روز سلاح‌های شیمیایی و میکروبی هستیم.

بمباران شیمیایی

رسول خضری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفتم تیرماه بیست و هشتمین سالگرد حادثه سردشت است که به همین مناسبت همایش بسیار بزرگی با حضور مقامات داخلی و خارجی در سردشت برگزار می‌شود که در این همایش بالاترین مقام سازمان ملل در کشور و هیاتی از ژاپن حضور دارند.

وی با بیان اینکه سردشت اولین شهر غیرنظامی قربانی جنگ افزار شیمیایی در دنیا است گفت: اگر در هفتم تیرماه سال 66 یعنی روز حادثه سردشت مجامع جهانی سکوت نمی‌کردند قطعا فاجعه بدتر از آن یعنی بمباران شیمیایی حلبچه در 25 اسفند همان سال اتفاق نمی افتاد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه قربانیان و مصدومان حادثه سردشت از لحاظ درمان دچار مشکل هستند گفت: سال گذشته وزیر بهداشت در سالگرد حادثه سردشت حضور پیدا کرد و قول‌های بسیار خوبی برای تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی داد که مدتی تعطیل بود امسال هم دو میلیارد دلار تصویب شده است که انتظار داریم قبل از سالگرد حادثه سردشت این میزان اعتبار اختصاص یابد.

خضری با بیان اینکه یکی از خواسته‌های ما احراز جانبازی جانبازان باقیمانده از حادثه سردشت است گفت: درخواست دیگرمان نامگذاری هفتم تیرماه در تقویم رسمی به نام روز بمباران شیمیایی سردشت و مبارزه با سلاح‌های میکروبی است. ما با نامگذاری این روز در تقویم رسمی به عنوان روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی می توانیم طلایه دار مبارزه با این اتفاق شوم شویم.

نماینده مردم پیرانشهر گفت که ملت ما ملتی آزادی‌خواه، صلح دوست و نه جنگ طلب هستند ولی اکنون به جرم نکرده‌ای در موضوع هسته‌ای با تحریم‌های ظالمانه‌ای مواجه هستند حال اینکه کشورهایی که این سلاح‌ها را در اختیار دارند هیچ چیزی مواجه‌شان نیستند. در زمان جنگ 13 کشور به صدام سلاح شیمیایی دادند که آن‌ها محاکمه نشدند و حتی صدام در دادگاه به دلیل بمباران شیمیایی محاکمه نشد و به مابقی جنایاتش رسیدگی کردند.

خضری با تاکید بر لزوم احقاق حقوق مصدومان شیمیایی سردشت در مجامع بین المللی به خصوص لاهه گفت: این اتفاق باید در سطح دنیا انعکاس پیدا کند البته وزارت خارجه و رییس جمهور پیگیر هستند که حق مصدومان شیمیایی سردشت در دادگاه‌های بین‌المللی از جمله لاهه احقاق شود، ما در سطح کشور 75 هزار مصدوم شیمیایی داریم که 8 هزار آن برای سردشت هستند.

وی در پایان با اشاره به برپایی نمایشگاه قربانیان سلاح‌های شیمیایی در ایران با محوریت سردشت گفت: این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برگزاری همایش بین المللی حادثه سردشت در 7 تیرماه سال جاری بود.

کد خبر 295167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha