گروه اجتماعی: جامعه جهانی باید نسبت به وضعیت مصدومان شیمیایی احساس مسئولیت کند.

غلام‌حسین دهقانی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، گفت: کنوانسیون‌های تدوین شده با موضوع حمایت از مصدومان شیمیایی هیچ اشاره‌ای به رسیدگی به وضعیت مصدومان شیمیایی پیش از تدوین کنوانسیون نکرده‌‌اند.

به گفته دهقانی مصدومان شیمیایی کشورمان هم‌اکنون در شرایط نامناسبی هستند اما جامعه جهانی هیچ کمکی به حل مشکل این گروه از مصدومان نمی‌کند.

 این در حالی‌است که درصورت وقوع حمله شیمیایی به هر منطقه از جهان تکالیفی بر عهده کشورهای جهان گذاشته شده‌است که بلافاصله به کمک مصدومان و حادثه دیدگان بشتابند.

اما کسانی که پیش از این و به ویژه در جنگ میان ایران و عراق دچار مصدومیت شیمیایی شده‌اند از حمایت جامعه جهانی بی‌بهره‌اند.

او با اشاره به این‌که مصدومان شیمیایی به جای مانده از جنگ، ضایعات و صدمات زیادی را تحمل می‌کنند، افزود: این مصدومان علاوه بر تحمل درد ناچار به تحمل هزینه‌های گزاف درمان نیز هستند و دولت بار هزینه‌ بسیاری را متحمل می‌شود که در این زمینه از سایر دولت‌های جهان انتظار همکاری می‌رود.

دهقانی در نشست خبری سمینار بین‌المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران گفت: همزمان با دستگیری صدام انتظار می‌رفت که وی در زمینه بمباران شیمیایی ایران و نیز منابع تهیه و کشورهای یاری‌دهنده در زمینه تولید و کاربرد سلاح‌های شیمیایی توضیح خواسته شود اما با کمال ناباوری بدون هیچ توضیح و بازجویی خاصی در این زمینه ماجرا ختم شد.

عباس خامه‌یار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران  نیز در این جلسه گفت: یافتن یک راهکار حقوقی برای جبران خسارات وارده بر مصدومان شیمیایی کشور مهم‌ترین هدفی است که بنیاد شهید در این زمینه دنبال می‌کند.

خامه‌یار با اشاره به این‌‌که هنوز به نتیجه مطلوبی در این زمینه نرسیده‌ایم، افزود: ما معتقدیم که طبیعتا  باید خسارت این دسته از مصدومین به نحو مطلوبی جبران شود و امیدواریم با محکوم کردن تولید‌کنندگان اصلی، آن‌ها را وادار به جبران خسارت کنیم.

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از اهداف برگزاری سمینار بین‌المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران را تلاش برای ساماندهی سازمان‌های غیردولتی عنوان کرد که در زمینه حمایت از حقوق مصدومان شیمیایی تلاش می‌کنند، هر چند خود او در پاسخ به این‌که چه تعداد NGO در این زمینه فعالیت می‌کنند با کمی تردید پاسخ داد: ما 3 یا 4 ،NGO را می‌شناسیم.

به گفته خامه‌یار محورهای پزشکی، اجتماعی، حقوقی، نظامی و کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در این سمینار به بحث و بررسی گذاشته خواهند شد.

او در پاسخ به این‌که با گذشت 20 سال از فاجعه بمباران شیمیایی مناطق مسکونی شهر سردشت در جریان جنگ ایران و عراق چه اقدامی برای حفظ آثار برجای مانده در این شهر انجام شده‌است گفت: ما معتقدیم نه تنها در سردشت بلکه در هیچ‌یک از مناطق جنگی نتوانسته‌ایم یادمانی در خور و شایسته جنگ و رزمندگان بنا کنیم.

او در این‌باره گفت: در زمینه جنگ سازمان‌های غیردولتی کمتر توانستند نقش‌شان را آن‌چنان که شایسته است و انتظار می‌رود ایفا کنند و ما در هیچ‌یک از مناطق و شهرهای کشورمان شاهد احداث بنای یادبود و حفظ ارزش‌های جنگ از سوی سازمان‌های غیردولتی نیستیم، در حالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظار دارد که این سازمان‌ها فعال‌تر عمل کنند.

معاون پژوهش و ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر این‌که گردشگری جنگ وظیفه بنیاد شهید نیست، افزود: ایجاد، توسعه و ترویج گردشگری جنگ بر عهده بنیاد شهید نیست و بنیاد شهید تنها به ساخت موزه‌های جنگ در کشور اقدام خواهد کرد.

او افزود: آنچه ما هم‌اکنون در کشورمان به‌عنوان موزه جنگ داریم تنها نمایشگاه‌های نامناسبی است که هرگز نتوانسته‌است آن‌چنان که در سراسر دنیا رایج است به‌عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

خامه یار اظهار امیدواری کرد که درصورت تقویت تفاهم‌نامه‌ای که قبلا با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شده بتوان موزه‌های جدیدی در سراسر کشور ساخت.

کد خبر 34032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز