همشهری‌آنلاین: بافت رنگارنگ و زیبایی که به تازگی در صحرای چین پدیدار شده دریاچه‌ای مسموم از مواد معدنی نایابی است که تصویر آن توسط ماهواره ناسا به ثبت رسیده است.

معدن مواد نادر زمینی در چین

معدن "بایان اوبو" چین نیمی از نیاز جهان به 17 فلز نادر زمین را تامین می‌کند،‌ فلزاتی که برای ساخت الکترونیک‌های پیشرفته از قبیل تلفن‌های همراه،‌ تلفن‌ها و خودروها حیاتی هستند. تا‌کنون تعدادی از خبرنگاران به دلیلی آشکار از این معدن باز در مغولستان داخلی چین بازدید کرده‌اند: این معدن در ازای استخراج هر تن فلز نادر 11 هزار و 893 متر مکعب گاز سمی به محیط پراکنده می‌کند و در عین حال در حین استخراج مقادیر زیادی آب‌های اسیدی و مواد رادیواکتیو نیز در محیط نشت می‌کنند.

ماهواره "ترا" ناسا طی پنج سال اخیر که چین تلاش داشته با استخراج و انباشته کردن از مواد در برابر غرب به سود مالی زیادی دست پیدا کند،‌ میزان رشد این تاسیسات محرمانه را زیر نظر گرفته است. این مواد به آن خاطر عناصر نادر زمین نامیده می‌شوند که در زمان کشف در قرن نوزدهم میلادی در سوئد، در دسته ناشناخته ترین عناصر جهان قرار داشتند اما طی اکتشافات علمی بیشتر مشخص شد عناصر نادر زمین در حقیقت در زمین به وفور یافت می‌شوند،‌ با این همه هزینه بالای استخراج آنها باعث می‌شود که این مواد تنها از مناطقی که از این عناصر اشباع هستند استخراج شوند.

معدن

فلزات نادر زمین معمولا انعطاف پذیرند و از رسانایی الکتریکی قابل توجهی برخوردارند. مراحل استخراج این مواد معمولا شامل حل کردن این عناصر در مایعات مختلفی از قبیل آب و انواع محلول‌ها است. تصویری که ماهواره ترا ناسا از این منطقه به ثبت رسانده،‌ تصویری با رنگ غیرحقیقی است که در آن بافت گیاهی به رنگ قرمز،‌ پوشش علف‌ها به رنگ قهوه‌ای،‌صخره‌ها به رنگ سیاه و سطح آب به رنگ سبز دیده می‌شوند. چین در سال 2001 در حدود 81 هزار تن فلز نادر را از این معدن استخراج کرده و میزان تولید آن در سال 2006 به 120 هزار تن افزایش پیدا کرد.

چنین عملیات شدید اکتشاف معدنی تاثیرات غیرقابل جبرانی بر روی محیط زیست دارد،‌ به گفته انجمن مواد نادر زمین چین به ازای هر تن فلز نادر استخراج شده در حدود 9 هزار و 600 تا 12 هزار متر مکعب گاز مملو از ذرات اسید هیدروفلوریک،‌ دی اکسید سولفور و اسید سولفوریک در هوا آزاد می‌شوند. همچنین تقریبا 75 متر مکعب آب اسیدی به اضافه یک تن مواد رادیو اکتیو در کنار این فلزات تولید می‌شوند.

کد خبر 167728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز