مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروزه از سنگ، کاشی، موکت، کفپوش‌های پلاستیکی، چوبی و موزاییک در انواع مختلف به عنوان پوشش کف ساختمان استفاده می‌کنند.

انواع کف‌پوشها عبارتند از: سنگ، کاشی، موکت، کفپوش‌های پلاستیکی، چوبی و موزاییک

سنگ:
سنگ گران‌بهاترین نوع مصالح ساختمانی است. یکی از موارد استفاده آن مفروش کردن کف آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی است. هرچه ابعاد آن بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر است. نقش و سختی سنگ‌های رنگی و تزیینی در ارزش‌گذاری آن‌ها مؤثر است. وجود هر گونه لکه، رگه یا ترک در سنگ‌های قیمتی باعث کاهش ارزش آن‌ها می‌شود. صیقلی دادن سنگ‌ها بعد از نصب روشی برای از بین بردن میکروب‌های بین درز سنگ‌ها است.

مشکلات استفاده از سنگ:
پاک کردن لکه و چربی از روی سنگ به آسانی میسر نیست. سنگ در فضاهای سرد کاربرد چندانی ندارند. از دیگر مشکلات استفاده از سنگ ایجاد سر و صدا به دلیل تماس با وسایل چوبی است. البته این مشکل را می‌توان با اضافه کردن یک تکه چرم زیر پایه صندلی‌ها از بین برد. برای مفروش کردن کف اتاق‌خواب به دلیل سرد بودن، صیقلی بودن و ایجاد اصوات مزاحم معمولاً از سنگ استفاده نمی‌شود.

تکستدام نوعی سنگ مصنوعی و زیبا است که تمام خصوصیات سنگ‌های طبیعی را دارا می‌باشد.

سرامیک:
سرامیک در رنگ، فرم و ابعاد متنوع موجود است. ابعاد بزرگ‌تر آن گران‌تر است.

مشکلات استفاده از سرامیک:
درزهای سرامیک ساو داده نمی‌شود و بعد از مدتی قابل تمیز کردن نیست. سرامیک سرد است. ضربه سنگین، ترک و لکه باعث ایجاد نمای بسیار زشتی در مجموعه چیدمان آن می‌شود.

موزائیک:
موزائیک از ترکیب سیمان و ماسه ساخته می‌شود. روی موزاییک ساو داده می‌شود . بهتر است از استعمال انواع خاص آن که ایجاد گرد و خاک زیاد در کف ساختمان می‌کند پرهیز شود. موزاییک برای زیرسازی کف‌پوش‌های دیگر مانند موکت استفاده می‌شود.

پارکت یا کف‌پوش چوبی:
پارکت نوعی کف‌پوش چوبی است که روی موزاییک می‌چسبانند . روی پارکت را به دلیل مقاومت کم آن در مقابل رطوبت با موادی مانند پولیستر یا پی‌وی‌سی می‌پوشانند که بسیار مضر هستند و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا غیربهداشتی است.

مشکل استفاده از پارکت:
استفاده از پارکت در سرویس‌ها و آشپزخانه‌ها به دلیل مقاوم نبودن در برابر رطوبت اصلاً مناسب نیست. از مشکلات دیگر این کف‌پوش، آتش‌زا بودن آن است.

موکت:
موکت‌ها در رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های متنوع تولید می‌شوند. موکت بهتر است از الیاف طبیعی تهیه شده باشد. موکت روی موزائیک چسبانده می‌شود.

مشکلات استفاده از موکت:
از جمله معایب موکت آن است که در مقابل حرارت و رطوبت مقاوم نیست. از دیگر معایب آن آتش‌زا بودن آن است. اما لازم به ذکر است که این کف‌پوش هیچ سروصدایی ندارد. معمولاً از موکت به دلیل جذب آب و رطوبت در سرویس‌ها استفاده نمی‌شود.

کف‌پوش پلاستیکی یا لینولیوم:
لینولیوم از رایج‌ترین و متنوع‌ترین کف‌پوش‌هاست. معمولاً لینولیوم به صورت تکه‌ای،‌ ورقه‌ای و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. شکل ورقه ای آن در فضاهای بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

مشکلات استفاده از لینولیوم:
لینولیوم بسیار آتش‌زا می‌باشد. اما تولید سر و صدا نمی‌کند. ایجاد الکتریسیته ساکن در آن گرد و خاک را جذب می‌کند و نظافت آن بسیار طولانی می‌شود.

http://www.ceramic-sakhteman.com

کد خبر 167566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز