همشهری آنلاین- ندا شریف: از سال‌های بسیار دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن و نیم‌سوز کردن چوب مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیط‌های بیرونی به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و در این راستا بود که تحقیقات بسیار گسترده در کشورهای مختلف در این زمینه آغاز شد.

از جمله در کشور فنلاند که پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش در زمینه تیمار حرارتی چوب، به روشی به نام ترمو وود (THERMO WOOD) طی مراحل مختلف دست یافت.

فاز اول:

ابتدا چوب‌ها را برش داده و به اشکال مختلف در می‌آورند و سپس در داخل دستگاه ترمو وود آن‌ها را تا 100 و سپس 130 درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می‌دهند که این مطلب باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می‌شود.


فاز دوم:

حرارت را 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد تحت همان شرایط بالا برده و در این حالت کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک می‌شود. چوب ساعت‌ها در این دما و شرایط باقی می‌ماند و تمام قسمت‌های آن تا مرکز به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید.

فاز سوم:

چوب آرام آرام سرد شده تا دمای آن به 100 درجه سانتی‌گراد برسد. سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. در این مرحله چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 درصد می‌رسد.

هیچ‌ نوع ماده شیمیایی در این فرایند استفاده نشده و تمام عملیات بدون هیچ گونه افزودنی انجام می‌گیرد که پس از این فرایند چوب‌ها در مقابل سرما، گرما، بارندگی، رطوبت و حشرات هر گونه تغییر شکل در محیط‌های بیرونی و داخلی مقاوم شده و به دو رده (CLASS) زیر تقسیم‌بندی می‌گردد:

CLASS THERMO-S

در این روش چوب تا 180 درجه سانتی‌گراد گرما می‌بیند و مقاومت آن بالا رفته و معمولا برای محیط‌های داخلی به کار می‌رود وتثبیت چوب افزایش پیدا کرده و در مقابل تغییرات ابعادی، ثبات پیدا می‌کند.

CLASS THERMO-D

در این روش چوب تا 220 درجه سانتی‌گراد گرما می‌بیند و استحکام آن در مقابل کلیه عوامل جوی بالا رفته و دوام چوب افزایش یافته و برای استفاده در محیط‌های خارجی و محوطه‌های باز بسیار مناسب می‌باشد.

کاربرد ترمو وود:

چوب‌های ترمو با 168 گونه چوب، برای فضاهایی که در شرایط جوی همچون سرما، گرما، بارندگی، رطوبت، حشرات و UV آفتاب قرار دارند؛ قابل استفاده می‌باشند. از آن جمله می‌توان نمای بیرونی ساختمان، کف محوطه‌های باز(دکینگ)، پل، فلاور باکس، کنار استخر، آلاچیق، پرگولا، سونا، کلبه، ویلای چوبی و... را نام برد.

روش نصب ترمو وود:

چوب‌های ترمو روی زیرسازی انجام شده (فلزی یا چوبی) با اتصالاتی همچون پیچ یا میخ ضد زنگ نصب که باید از مصالح ساحتمانی فاصله داشته تا هوا در اطراف ترمووود گردش پیدا کند و این جزو لازم در نصب می‌باشد. در نصب زیرسازی رعایت 60 تا 80 سانتی‌متر فاصله برای نمای ساختمان و 50 تا 60 سانتی‌متر برای دکینگ ضروری است.

مزایای ترمو وود:

• دوام بالا

• ثبات مشخصات ابعادی

• طول عمر بالا

• زیبایی چشمگیر

• ثابت بودن رنگ قهوه‌ای در سراسر نقاط چوب

• فاقد هر گونه مواد شیمیایی

• فاقد هر گونه رزین

• عایق حرارتی

• مقاوم در برابر پوسیدگی

• کاهش وزن

• آزمایش شده از نظر تاثیر بر سلامتی انسان

www.thermowood.ir

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴