مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجره یک ورودی در دیوار است که برای عبور نور و هوا ساخته شده است. پنجره‌ها معمولاً شیشه‌های شفاف یا مات، داخل قابی فلزی هستند. دَر به تخته‌های چوبی یا فلزی مستطیل ‌شکلی گفته می‌شود حدوداً به اندازه قامت انسان که در بازه دیوار ساختمان‌ها تعبیه می‌شود تا رفت‌وآمد به درون و بیرون ساختمان یا بستن ساختمان از طریق آن میسر شود.

درها معمولاً به‌وسیله یک لولا به چهارچوب در محکم می‌شوند. درهای قدیمی شرقی دارای کلون و درکوب بوده‌اند.

به دروازه‌های بزرگ و مداخل اصلی ورود به ساختمان‌ها یا محوطه‌های ویژه، سَردَر می‌گویند. در محل سردر نهادهای مهم معمولاً سازه‌های ویژه‌ای ساخته می‌شود تا ورودی اصلی آن مجموعه را آسان‌یاب و برای همگان آشکار و نمایان سازد که به خود این سازه‌ها نیز سردر گفته می‌شود. این سازه‌ها معمولاً نقش نمادین نیز دارند و شکل آن‌ها با موضوع فعالیت نهاد مربوطه ارتباط دارد. معمولاً برای نهادهایی مانند مسجدهای مهم، کلیساها، ساختمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، دادگستری‌ها و همچنین مدارس دینی و کاروانسراها سردرهای بزرگ ساخته می‌شود. از سردرهای مشهور در ایران سردر دانشگاه تهران است.

درها:کلون

درها را می‌توان از لحاظ موارد مصرف به انواع زیر طبقه‌بندی کرد:

1. درهای ضد سرقت
2. درهای ضد حریق
3. درهای استیل پلاست
4. درهای اتوماتیک

درها را می‌توان از مواد مختلف با توجه به نیاز و کاربرد ساخت. در ساختمان‌ها معمولاً از درهای چوبی، فلزی، آلومینیومی، کامپوزیت، آهنی، شیشه‌ای، یو پی وی سی، پی وی سی، ام دی اف و ... استفاده می‌کنند. از نظر نوع، درها به گروه‌های اتوماتیک، آکاردئونی، شبکه‌ای، کرکره‌ای و انواع دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک ساختمان، درها باید با توجه به خود ساختمان، امنیت و زیبایی و نما به کار برده شوند.

پنجره‌ها:

پنجره نیز مانند در انواع مختلفی دارد. شیشه‌هایی که در پنجره‌ها بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از:

1. شیشه‌های ساده
2. شیشه‌های رنگی
3. شیشه‌های رفلکس
4. شیشه‌های دو یا چند جداره

استفاده از شیشه‌های دو یا چند جداره بسیار به صرفه می‌باشد. انتقال حرارت شیشه دوجداره همانند انتقال حرارت یک دیوار به ضخامت 35 سانتی‌متر است.

شیشه‌های دوجداره را می‌توان به صورت ترکیبی از انواع شیشه‌های مختلف نظیر شیشه ساده، رنگی، رفلکس، مات، سیمدار، تشعشع پایین (E-LOW) سکوریت و لمیتیت بر روی کلاف‌های آلومینیومی با قطرهای مختلف اعم از 4، 8، 10، 12، 14 و ... میلی‌متری تولید کرد و در ساختمان‌های مسکونی‌، تجاری، اداری، فرودگاه‌ها، بانک‌ها، کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها به کار برد.

مزایای پروفیل و در و پنجره یو پی وی سی:

مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
ثبات رنگ در برابر نور خورشید
کاهش هزینه‌های ساختمان
صرفه‌جویی در مصرف انرژی
کاهش آلودگی صوتی
کاهش آلودگی هوا
درزبندی کامل
جلوگیری از ورود رطوبت و گرد وخاک به داخل ساختمان
عایق سرما و گرما
سوراخ‌های تخلیه باران
قابلیت بازشدن پنجره

در و پنجره

http://sakhteman-nama.mihanblog.com

کد خبر 170011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز