شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: نیکلا سارکوزی سوار بر موج «امید مردم به تغییر» به قدرت رسید اما این موج با برخورد بحران مالی جهانی و کوتاهی‌های خود وی در هم شکست.

سارکوزی

با افول سارکوزی، باد در بادبان کشتی جناح چپ افتاده است؛ به‌گونه‌ای که نامزدها گوی سبقت را از هم در سر دادن شعارهای مردم‌پسند می‌ربایند. امروز و در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، سارکوزی در کارزاری دشوار، به مصاف 9 رقیب می‌رود تا شاید بتواند حضور خود را در کاخ الیزه به‌مدت 5سال دیگر تمدید کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در دور اول سارکوزی با چند امتیاز کمتر، پشت سر فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست قرار دارد و در دور دوم، بین 10 تا 15 امتیاز از وی عقب خواهد افتاد و رقابت را به وی واگذار خواهد کرد. اولاند روز جمعه در آخرین روز مبارزه انتخاباتی، آرام و راحت در خیابان‌های شهر ویتری لافرانسوا در شرق فرانسه قدم زد، در مغازه پیتزافروشی، چند کافه و لباس‌فروشی توقف کرد تا با مردم گپ بزند.

طرفدارانش شعار می‌دادند «فرانسوا رئیس‌جمهور است» و« سارکوزی کار تو تمام است». اولاند به صراحت گفته است که اکنون زمان آن است که چپ قدرت را به دست بگیرد. وی که سارکوزی را «آقای زیگزاگ» خوانده است، وی را مقصر بیکاری 10 درصدی در این کشور می‌داند. این در حالی است که برخی خود اولاند را به‌دلیل شخصیت وی «آقای جوک» نام نهاده‌اند. در همین روز، سارکوزی به جمع هزاران نفر از طرفداران خود در شهر نیس رفت و در سخنرانی 55 دقیقه‌ای خود گفت که سیاست‌هایی که در 5 سال گذشته اجرا کرده‌ایم، متعلق به تاریخ است و تاریخ درباره آن قضاوت خواهد کرد.

وعده‌های انتخاباتی

انتخابات ریاست‌جمهوری این دور سرشار از احساسات منفی و حسرت نسبت به گذشته است. یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری و اقتصادهای جهان با مشکلاتی همچون بدهی، یکپارچه‌سازی مهاجران، ثابت ماندن دستمزدها و مهم‌تر از همه ابهام در مورد آینده روبه‌روست. رای‌دهندگان فرانسوی سارکوزی را مقصر بیشتر این مشکلات می‌دانند. با وجود اینکه به احتمال زیاد وی با موفقیت دور اول انتخابات را پشت سر می‌گذارد و به دور دوم می‌رود که 2 هفته دیگر برگزار می‌شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پشتیبانی از وی کمرنگ می‌شود. براساس همین نظرسنجی‌ها، فردی که در دور دوم انتخابات، کلید الیزه را به چنگ می‌آورد، فرانسوا اولاند رقیب سوسیالیست وی است.

چگونگی تقسیم آرا در انتخابات امروز بین طیف چپگرایان که چشم به آرمان‌شهر دوخته‌اند تا دست‌راستی‌های مهاجرستیز تاثیر زیادی بر ساختار دولت آتی و نیز انتخابات مجلس در خرداد ماه دارد؛ هر چند نمی‌توان از تاثیر آن فراتر از مرزهای فرانسه چشم‌پوشی کرد. اولاند توانسته است با بهره‌برداری از هراس مردم در کشوری که به‌طور سنتی بیش از کشورهای غربی از بازار آزاد بیم دارد، در بحبوحه رخدادهایی همچون خیزش اشغال وال‌استریت، دل شمار کثیری از فرانسویان را برباید.

وی قصد دارد مالیات افراد دارای درآمد بالا را 75درصد تعیین کند و در پیمان مالی اروپا که برای مقابله با بحران بدهی این قاره تدوین شد، تجدید نظر کند. پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند که پیروزی وی موید شکل‌گیری راه‌ میانه جدیدی در اروپاست که بین سیاست‌های محافظه‌کارانه آلمان و سیاست‌های سوسیالیستی اسپانیا و یونان، سیاست جدیدی در پیش خواهد گرفت. اولاند یکی از 5 نامزد چپگرا در انتخابات امروز و میانه‌روترین و عمل‌گراترین آنان است. درصورتی‌که ژان لوک ملنشون بخش عمده‌ای از آرا را به‌دست آورد، اولاند را زیر فشار خواهد گذاشت تا سیاست‌های خود را بیشتر به جانب چپ سوق دهد.

وی گفته است که صددرصد از افراد دارای درآمد بسیار بالا مالیات اخذ خواهد کرد. وی نظام مالی بین‌المللی را انگلی خوانده و از نظام سیطره و قدرت آمریکا انتقاد کرده است. ملنشون در عوض چشم به مشارکت با چین دوخته است. در سوی دیگر، طیف سیاسی مارین لوپن قرار دارد که فرانسوی‌ها را از اسلامی شدن می‌ترساند. سارکوزی نیز اخیرا کوشیده با اشاره به ضرورت کاستن از مهاجرت، گوشه چشمی به رای‌دهندگان امیدوار به لوپن نشان دهد. 5/44 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

وعده‌های فرانسوا اولاند

‌ ‌ کسر بودجه به میزان 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 1.7درصد رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2013‌ ‌ صفر درصد کسر بودجه در سال 2017 و 2 تا 2.25 درصد رشد‌ ‌ اعمال مالیات بر تراکنش‌های مالی‌ ‌ افزایش کل درآمد مالیاتی از 45.1 درصد در سال 2012 به 46.9 درصد در سال 2017‌ ‌ استخدام 60 هزار معلم و کارمند مدرسه و 5 هزار مامور پلیس ظرف 5 سال آینده
‌ ‌ استخدام 150 هزار جوان در مشاغل یارانه‌دار ظرف 5 سال‌ ‌ کاهش 30 درصد از حقوق رئیس‌جمهور و وزرای دولت
‌ ‌ خروج تمام سربازان فرانسوی از افغانستان تا پایان سال 2012‌ ‌ امکان جدا شدن از طرح دفاع موشکی اروپا

وعده‌های نیکلا سارکوزی

‌ ‌ 3 درصد کسر بودجه و 1.75 درصد رشد در سال2013‌ ‌ صفر درصد کسر بودجه و 2 درصد رشد در سال 2016‌ ‌ کاهش 13 میلیارد یورو از بودجه نظام بهداشتی ظرف 5 سال‌ ‌ افزایش 25 درصدی حقوق معلمان درصورت 8ساعت کار بیشتر در هفته
‌ ‌ تجدید نظر در پیمان شنگن برای کاهش مهاجرت غیرقانونی‌ ‌ کاهش مهاجران به نصف‌ ‌ جلوگیری از ازدواج میان همجنسان
‌ ‌ جرم اعلام کردن مراجعه به سایت‌های افراطی‌ ‌ سختگیری بیشتر در اعطای تابعیت فرانسه و پروانه کار ‌ حفظ ترکیب سبد انرژی کشور با تاکید بر غلبه انرژی هسته‌ای

کد خبر 167267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز