گروه اقتصادی: سازمان تنظیم مقررات رادیویی از جمله سازمان‌های جدیدی است که با توجه به تغییر ساختار ارتباطاتی کشور و خصوصی شدن شرکت مخابرات با توجه به سیاست های اصل 44 ایجاد شده است.

با محمود خسروی رئیس سازمان تنظیم مقررات گفتگو کرده‌ایم.

***

  • سازمان تنظیم مقررات رادیویی چگونه شکل گرفت؟

در قانون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  و بر اساس تحولات جدید در بخش ارتباطات جهان تشکیل سازمان و کمیسیون تنظیم مقررات پیش‌بینی شده بود.

به این ترتیب این دو بخش که یکی کمیسیون تنظیم مقررات است و تصویب و بررسی مقررات امور کارشناسی را برعهده دارد و یکی سازمان تنظیم مقررات است که کار اجرای مقررات  و مصوبات و نظارت و پیگیری اجرای آن را به عنوان بازوی اجرایی کمیسیون تنظیم مقررات بر‌عهده دارد تشکیل شد.

  • با توجه به تحولات پیش‌بینی شده در بخش مخابرات براساس اصل 44 و خصوصی‌سازی گسترده در کشور آینده سازمان به چه شکل ادامه خواهد یافت؟

سازمان تنظیم مقررات از جمله بخش‌هایی است که مثل شبکه زیر‌ساخت در اختیار دولت باقی می ماند تا در این بخش مدیریت و نظارت کند. در اساس‌نامه‌ای که  برای سازمان تهیه شده و بسیار خوب تنظیم شده‌است کار ادامه می‌یابد.

البته به دلیل تحولات سریع در این بخش و تغییراتی که در وزارت ارتباطات رخ داده این اساس‌نامه همواره در حال بازنگری و به روزرسانی است. مفاد و قوانینی که تصویب می‌شود مثل سیاست‌های ابلاغ شده اصل 44 قانون اساسی بازنگری را ضروری می‌کند.

  • این وظایف سنگین در واقع به یک تشکیلات قوی و کارآمد نیاز دارد. در این زمینه چه تمهیداتی پیش‌بینی شده است؟

یک مشکل ما تشکیلات سازمانی بود که در‌حال حل شدن است و در‌حال حاضر وظایف به ما محول شده است ولی هنوز تشکیلات و نیروی لازم را در اختیار نداریم. این مساله البته با تعاملی که میان وزارت و سازمان مدیریت است در‌حال حل شدن است.

با سازمان مدیریت به توافق‌های لازم رسیدیم.از سال قبل که اساس‌نامه تصویب شده کار را آغاز کردیم و براساس سازمان و تشکیلات اداره کل ارتباطات رادیویی کار را ادامه داده‌ایم و در حقیقت بیشترین نیروها به صورت قراردادی و مامور به خدمت از دیگر ادارات وزارت هستند.

ساختار جدید باید ایجاد شود ولی با توجه به روشی که در پیش گرفته‌ایم امور را به خارج از سازمان و بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

  • سازمان تنظیم مقررات برای سا‌ما‌ند‌هی شبکه ارتباطات سیار هنوز در سطح قابل قبولی ظاهر نشده و کنترل این بخش بویژه نظارت بر شبکه دولتی را در دست نگرفته است؟

حضور بخش خصوصی در بخش ارتباطات سیار بسیار روند خوب و مناسبی داشته است و علاوه بر اشتغال فراوانی که ایجاد کرده خدمات مناسب و ارزانی برای مردم و متقاضیان فراهم کرده‌است.

این امر روند خوبی دارد ولی برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به وقت هست. ما در شرایط گذار هستیم و مراحل تحت پوشش قرار گرفتن شبکه دولتی و رعایت مقررات بر اساس پروانه هنوز عملی نشده و امید‌و‌اریم که از سال آینده و همزمان با خصوصی شدن این شرکت عملی گردد.

کد خبر 16687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز