شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به دنبال جلوگیری از برش پوست و زخم حاصل از عمل جراحی، رویکرد جدیدی را معرفی کرده‌اند که طبق آن از مداخل طبیعی بدن مانند دهان برای ترمیم اندام‌های داخلی استفاده می‌شود

لوزالمعده

به گزارش ایسنا، بیش از یکهزار بیمار در انگلیس، اروپا و آمریکا از این جراحی مدخل‌های طبیعی استفاده کردند که به گفته پزشکان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های علم پزشکی محسوب می‌شود.

در حال حاضر این شیوه برای برداشتن آپاندیس، کیسه صفرا، پروستات و کلیه‌های بیمار از طریق مدخل‌هایی مانند دهان، ورودی مثانه، دهانه واژینال و مقعد مورد استفاده است.

دستگاه‌های جدید برش روباتیک که مسیر خود را از طریق مدخل‌های بدن باز می‌کنند، می‌توانند این فناوری را ارتقا دهند.

به گفته دکتر میکائیل سودرگرن از بنیاد NHS دانشگاه امپریال کالج با پیشرفت‌های بیشتر در روباتیک پزشکی می‌توان جراحی‌های پیچیده‌تر را نیز با این رویکرد اجرا کرد.

این شیوه به ارائه موارد جالبی مانند جراحی بدون زخم، کاهش درد در اثر برش‌های کمتر و کوچک‌تر و خط کمتر عفونت می‌پردازد.

عفونت‌های باکتری MRSA که در پی عمل جراحی به وجود می‌آیند، معمولا در اثر این واقعیت بوده که این باکتری می‌تواند به شکل بی‌خطر بر روی پوست زندگی کند اما با ورود به بدن باعث عفونت می‌شود.

این رویکرد همچنین باعث کوتاه‌تر شدن زمان اقامت بیماران در بیمارستان و دوران نقاهت آنها خواهد شد. از سوی دیگر بدون درد بودن این روش می‌تواند ضرورت استفاده از بیهوشی را از بین ببرد.

اولین زنی که آپاندیس خود را از مدخل واژینال در دانشگاه ییل برداشته بود، پس از این عمل تنها به پاراستامول احتیاج داشته و دو روز بعد به محل کار خود بازگشته بود.

در این جراحی که «جراحی آندوسکوپی درون مجرایی روزنه طبیعی» نام داشته و برای اولین بار در سال 2007 اجرا شد، جراح یک آندوسکوپ را درون مدخل مناسب می‌فرستد. برای برداشتن کیسه صفرا، جراحان این آندسکوپ را از مسیر دهان بیمار وارد کرده و از یک تیغ کوچک برای یک برش بر روی شکم استفاده می‌کنند. سپس به این عضو که در زیر کلیه قرار داشته، دست یافته و از یک بادکنک باد شده برای باز گداشتن مدخل استفاده کرده تا صفرای تکه تکه شده را از طریق آندسکوپ از راه دهان بیرون بکشند. حتی می‌توان با این شیوه به جراحی کاهش وزن پرداخت.

در حال حاضر تلاش‌هایی برای کاربرد این رویکرد در برداشتن طحال، غدد فوق کلیوی و حتی تشخیص سرطان لوزالمعده در حال انجام است.

کد خبر 166162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز