گروه ادب و هنر: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و مصلای بزرگ تهران برگزار و ثبت نام ناشران بخش داخلی از تاریخ دوازدهم اسفند آغاز می‌شود‌.

در همین حال اعلام شده است که به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان به کتاب ارزان، در صورتی که ناشران داخلی کتاب‌های خود را با تخفیف بیش از 10 درصد مصوب دوره‌های گذشته عرضه کنند به ازای هر 10 درصد تخفیف اضافی می‌توانند از 30 درصد تخفیف در هزینه‌های ثبت‌نام برخوردار شوند.

ثبت‌نام ناشران بخش داخلی این نمایشگاه از 12 تا 22 اسفندماه در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی با توجه به توسعه صنعت نشر و کمبود فضای نمایشگاهی مناسب در مکان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و براساس ارزیابی‌های متعدد توسط ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص مکان‌هایی که امکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آنها وجود دارد، مقرر شد بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و مصلای بزرگ تهران برگزار شود.

بر اساس مصوبات دهمین نشست شورای سیاست‌گذاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مقرر شد ثبت‌نام ناشران بخش داخلی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ دوازدهم اسفند تا بیست و دوم اسفندماه توسط مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

ضمن آنکه ثبت نام ناشران بخش خارجی نمایشگاه مدتی است که آغاز شده و روبه اتمام است.

بنابراین گزارش با توجه به تأکیدات ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از ناشران داخلی و در راستای سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 86، به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان به کتاب ارزان، در صورتی که ناشران داخلی کتاب‌های خود را با تخفیف بیش از ده درصد مصوب دوره‌های گذشته عرضه کنند  به ازای هر ده درصد تخفیف اضافی می‌توانند از 30 درصد تخفیف در هزینه‌های ثبت‌نام برخوردار شوند.

به این ترتیب چنانچه ناشری کتاب‌های خود را با چهل درصد تخفیف عرضه کند. فقط ده درصد هزینه‌های نمایشگاهی را پرداخت خواهد کرد. هزینه مزبور توسط معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی پرداخت خواهد شد. البته تصمیم مذکور شامل ناشران کمک آموزشی نخواهد شد.

محسن پرویز ،معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر از یک هفته قبل اعلام کرده بود مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال 1386 هنوز مشخص نشده  و این یکی از مشکلاتی است که مانع از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور افزایش سطح کیفی آن می‌شود.

همچنین وی گفته بود ثابت ماندن مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب باعث ثبت این رویداد در تقویم بین‌المللی نمایشگاه‌ها شده و ناشران جهان می‌توانند برای حضور در آن برنامه‌ریزی کنند.

اما وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر برای فراهم آوردن مکان مناسب و ثابت به منظور برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نتیجه نرسیده است، گفت: ما برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر ایران میهمان هستیم و میزبان‌ها هم کسانی هستند که گاهی همکاری خوبی با ما می‌کنند و گاهی هم در این باره توجیه نیستند. در طی این سال‌ها هم اتفاق خاصی نیفتاده و ما همچنان میهمان هستیم.

پرویز در پاسخ به این سؤال که چه زمانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای یک مکان ثابت و به اصطلاح صاحب خانه می‌شود، گفت: معلوم نیست.سال گذشته هم رئیس جمهوری در  این باره توضیحی دادند، با این حال از این فرصت و از این امکان به خوبی استفاده نشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که فضای نمایشگاه‌های دائمی تهران برای فعالیت‌های اقتصادی تعریف شده است، گفت: این فضا خیلی با اهداف نمایشگاه بین‌المللی کتاب منطبق نیست، طبیعی است مسئولان آن نتوانند همکاری و هماهنگی کافی با ما داشته باشند و زمانی که امکانات کافی در اختیار ما نباشد، برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب برنامه‌ها هم مشکل می‌شود.

کد خبر 16591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز