گروه اجتماعی: انجمن داروسازان اعلام کرد که داروخانه‌ها از 20 اردیبهشت نسخه‌های تأمین‌اجتماعی را آزاد حساب می‌کنند.

دفتر چه

رهبر مژدهی آذر، ‌رئیس انجمن داروسازان ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: درصورتی که صندوق تأمین‌اجتماعی مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکند از 20 اردیبهشت ماه به بعد در تهران، هزینه داروهای بیماران تحت پوشش صندوق تأمین‌اجتماعی به‌طور نقدی دریافت شده و بدین ترتیب داروها با قیمت آزاد به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی فروخته می‌شود.

او توضیح داده که دستورالعمل مشخصی مبنی‌بر دریافت نقدی وجه داروهای بیماران تحت پوشش صندوق تأمین‌اجتماعی برای کل کشور صادر نمی‌کنیم و هر استان براساس وضعیت خود اقدام به این کار می‌کند. تاکنون داروخانه‌های استان‌های گیلان و خراسان رضوی نیز اینگونه عمل کرده‌اند. او گفت: از آبان ماه سال گذشته صندوق تأمین‌اجتماعی مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده‌ ‌و همین امر باعث شده است که داروخانه‌ها دچار وضعیت اقتصادی وخیمی شوند.

تهدیدهای انجمن داروسازان تا‌کنون اثر نداشته است، رئیس این انجمن اسفند پارسال هم هشدار داده بود که اگر صندوق‌های بیمه بدهی‌های خود به داروخانه‌ها را تا پیش از سال91 نپردازند احتمال دارد که این واحدهای صنفی به نشانه اعتراض، یک روز داروهای تحت پوشش بیمه را به‌صورت نقدی بفروشند و بیمه ‌شدگان را به صندوق‌های بیمه ارجاع دهند.

اما این‌بار انجمن داروسازان دست به کار شده و با تکیه بر عمل‌گرایی محاسبه آزاد نسخه‌های تأمین‌اجتماعی را از استان گیلان آغاز کرده و چنانچه شرایط مورد نظر اعضای این انجمن ایجاد نشود دامنه این مشکلات به پایتخت هم می‌رسد که احتمالا با ایجاد بحران در پایتخت مسئولان با سرعت بیشتری نسبت به حل آن اقدام خواهند کرد.

بانک مرکزی اقدام کند

دولت با تصویب یک مصوبه بانک مرکزی را مکلف کرد که بودجه‌ای برای پرداخت بدهی‌های تأمین‌اجتماعی به مراکز درمانی در اختیار این صندوق قرار دهد.هیأت وزیران در مصوبه‌ای در تاریخ 19 فروردین امسال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های عامل را موظف کرده است که مبلغ یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به‌منظور پرداخت مطالبات پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی با قید فوریت در اختیار صندوق تأمین‌اجتماعی قرار دهند.

چند روز پس از تصویب این مصوبه نیز سعید مرتضوی، مدیرعامل جدید، تأمین‌اجتماعی گفته بود: صندوق تأمین‌اجتماعی تمام بدهی‌هایش را به مراکز درمانی ظرف دو هفته پرداخت خواهد کرد.به گفته او، یک هزار و 100 میلیارد تومان برای پرداخت این بدهی در نظر گرفته شده‌است و این کار قطعا در مدت زمان دوهفته‌ای به پایان خواهد رسید.

از اینجا رانده از آنجا مانده

این نخستین بار نیست که نسخه‌هایی که در دفترچه تأمین‌اجتماعی نوشته می‌شود از سوی مراکز درمانی پذیرش نمی‌شود، نمایندگان مجلس بارها و بارها نسبت به بروز این مشکلات در حوزه‌های انتخابیه‌شان تذکر داده‌اند. با وجود اینکه تمامی بیمه‌شدگان این صندوق مکلف به پرداخت هر ماهه حق بیمه هستند اما پایه‌های بزرگ‌ترین صندوق بیمه درمان کشور چنان لرزان است که آنها از یک سو مکلف به پرداخت حق‌بیمه هستند و از سوی دیگر محروم از دریافت خدمات مناسب و مطلوب.

کد خبر 165887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز