جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

هفته گذشته تفاهمنامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی، بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران امضا شد که به موجب آن درصورت دریافت بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساخت از سوی سازندگان واحدهای مسکونی، خسارات ناشی از بی‌کیفیتی ساختمان به‌مدت 10 سال بیمه می‌شود.

جواد سهامیان مقدم رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران

در این باره با جواد سهامیان مقدم رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ماهیت قانونی وضرورت اجرایی بیمه‌نامه کیفیت تضمین ساخت چیست؟

براساس قانون برنامه چهارم و پنجم و قانون نظام مهندسی باید یکسری ارتقای کیفیت در ساخت و سازهای کشور رعایت شود. یکی از مواردی که در این قوانین تأکید شده این است که شرکت‌های بیمه باید به‌منظور پوشش ریسک خسارات ناشی از بی‌کیفیتی ساختمان بیمه‌نامه کیفیت تضمین ساخت را ارائه بدهند.

به موجب تفاهمنامه‌ای که هفته گذشته بین سازمان نظام مهندسی، بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران امضا شد، زمینه ارتقای سطح کیفیت ساخت و سازها در کشور فراهم خواهد شد. یکی از شرایط این بیمه‌نامه این است که صنعت بیمه کشور با ظرفیت سازمان نظام مهندسی به استفاده از مهندسانی اقدام می‌کند که علاوه بر مهندسین ناظر، نظارت‌هایی را انجام می‌دهند تا کیفیت ساخت بهتر شود.

با وجود این اگر ساختمان طی 10 سال به‌دلیل عدم‌کیفیت ساخت در سازه آسیب دید شرکت بیمه‌ای که این پوشش بیمه‌ای را داده است مکلف به پرداخت هزینه می‌شود. این کار دو حسن دارد. یکی اینکه کیفیت ساختمان‌ها بهتر می‌شود و دیگر اینکه به واسطه افزایش آستانه تحمل ساختمان در برابر حوادث طبیعی و پیش‌بینی نشده، یک امنیت روانی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

  • تمام شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند این پوشش بیمه‌ای را ارائه دهند؟

بله. اما در حال حاضر آیین‌نامه‌های این تفاهمنامه در حال تدوین است تا به‌زودی زمینه فعالیت تمام بیمه‌گران در این عرصه فراهم شود.

  • آیا امضای تفاهمنامه بین بیمه‌گران و سازمان نظام مهندسی به منزله اجباری بودن خرید این بیمه‌نامه است؟

هیچ الزامی نیست. اما بنده به‌عنوان یک کارشناس بیمه توصیه می‌کنم که هم سازندگان پیش از شروع به ساخت این بیمه‌نامه را دریافت کنند و هم خریداران در هنگام خرید این بیمه‌نامه را از فروشنده مطالبه کنند. بهتر است که مردم این پوشش بیمه‌ای را بگیرند تا اطمینان بیشتری نسبت به ساختمان خود داشته باشند. همچنین اگر احتمالا اتفاقی رخ داد خسارت آن را دریافت کنند.
بنابراین احتمالا این نوع بیمه‌نامه فقط برای ساختمان‌های جدید صادر می‌شود.

بله.این بیمه‌نامه برای ساختمان‌هایی است که قرار است احداث آنها شروع شود. چون در مراحل ساخت باید از مصالح استاندارد استفاده شود. ناظر و پیمانکار هم باید شاخص‌ها و تأییدیه‌های سازمان نظام مهندسی را داشته باشند.

  • این طرح فقط مختص تهران است یا در کل کشور قابل اجراست؟

بیمه‌نامه مذکور در کل کشور به‌صورت اختیاری قابل دریافت است.

  • چه بیمه‌نامه‌های دیگری برای ساختمان وجود دارد؟

زمانی که قرار است یک عملیات احداث ساختمان افتتاح شود نخستین بیمه‌نامه‌ای که لازم است، بیمه مسئولیت مهندسین ناظر، طراح و مشاور است؛ چرا که با تمام دقت‌ها ممکن است غفلت‌های غیرعمدی هم صورت گیرد و این بیمه‌نامه برای پوشش چنین ریسک‌هایی لازم است. همچنین بهتر است یک بیمه‌نامه مسئولیت کارفرما در برابر کارکنان هم گرفته شود. این بیمه‌نامه ریسک‌های ناشی از صدمات احتمالی وارده به اشخاص ثالث را پوشش می‌دهد. علاوه بر این در زمان آغاز ساخت و ساز اخذ بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساخت توصیه می‌شود. وقتی هم که ساختمان ساخته شد، بیمه‌نامه سازه‌های آماده شده می‌تواند خسارت‌های احتمالی را تحت پوشش قرار دهد.

کد خبر 167996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز