مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: اگر خانه‌داری شغل محسوب شود، بیمه زنان خانه‌دار شکل می‌گیرد.

مظفر کریمی، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار اول باید خانه‌داری شغل محسوب شود و پس از آن بیمه شکل بگیرد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: برای پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار موانعی وجود دارد که اجرای آن را با مشکل مواجه کرده‌است. طرح بیمه زنان خانه دار که از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ارائه شده برای اجرا و تامین منابع به مشکل برخورد کرده است اما برای یافتن راه‌حلی برای اجرای آن جلسات مختلفی با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و همچنین رئیس مرکز امور زنان و خانواده برگزار شده است.

نسخه‌های ناکارآمد

تا‌کنون چند نسخه برای بیمه زنان خانه‌دار پیچیده‌شده‌است، آخرین نسخه از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فرستاده‌شده است.

در نسخه مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در یک پیشنهاد عجیب مردان از زمان عقد ازدواج ملزم می‌شوند که حق بیمه زنان‌شان را به صندوق بیمه گر پرداخت نمایند، به این ترتیب تمام نوعروسان بیمه می‌شوند و پس از آن می‌توان برای بیمه گروه‌های دیگر زنان نیز راه حلی پیدا کرد.

مجتهد‌زاده، ‌رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری، در توضیح طرح ارائه شده‌گفته‌بود: از میان 800 تا 900 هزار ازدواجی که در طول سال داریم افرادی را که تحت پوشش هیچ بیمه‌‌ای قرار ندارند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌‌دار قرار می‌دهیم. به این ترتیب راحت‌ترین راه برای بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد شده‌است، اما نکته اینجاست که براساس کدام قانون مرد ملزم خواهد شد که بیمه همسرش را پرداخت کند و اگر هم قانونی به این مضمون تصویب شود مردان حاضرند با زنان بیکار ازدواج کنند و مجبور شوند حق بیمه همسرانشان را نیز پرداخت کنند؟

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد داده که یک صندوق ویژه برای انجام این کار تاسیس شود. طیبه صفایی، رئیس این فراکسیون گفته که در زمینه بیمه زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار حرف زیاد و عمل کم است‌از همین رو مهم‌ترین دلیل تاسیس صندوق ویژه، تامین آینده مالی‌زنان خانه‌دار است.

نه این و نه آن

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌ترین مشکل طرح ارائه شده از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری را اینگونه بیان کرده‌است: مشکل این طرح این است که حق بیمه کارفرما را چه کسی باید پرداخت کند اگر شوهر قرار است این کار را انجام دهد و از جیب خانواده پرداخت شود در این صورت پرداخت حق بیمه از جیب زن و مرد فرقی با یکدیگر ندارد و این نوع بیمه فقط در خانواده‌ها باعث اختلاف می‌شود. به همین دلیل در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنیم اما اگر راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم حتما برای اجرای طرح بیمه زنان خانه دار و پرداخت مبلغ حق بیمه اقدام خواهیم کرد.

روزی روزگاری مجلس

قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در نیمه نخست امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس این قانون دولت مکلف است تا تمام افراد بیکار جویای کار را تحت پوشش حمایت قرار دهد، یکی از مهم‌ترین ماده‌های این قانون برخورداری زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست از بیمه بیکاری است. در ماده سوم این قانون آمده است: بیکار متقاضی کار موضوع فصل سوم این قانون فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فرد اناثی است که سرپرست خانوار، بد سرپرست یا خود سرپرست است و حرفه یا مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده‌است و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و حداقل به‌مدت یک سال پیگیر اشتغال خود بوده باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای وی الزامی نیست.

هر چند این قانون از سوی شورای نگهبان با اشکالاتی نظیر بار مالی افزاینده روبه‌رو شد اما به‌نظر می‌رسد درصورت رفع این مشکلات و تصویب و ابلاغ این قانون زنانی که بی‌سرپرست، بدسرپرست و یا سرپرست خانوار هستند دیگر با مشکل بیمه روبه‌رو نخواهند بود و باید نسخه‌ای برای دیگر زنان پیچید.

کد خبر 161568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز