گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: وقتی می‌گوییم بیمه زنان خانه‌دار از پروژه‌ای حرف می‌زنیم که در سال 1384 آغاز شده و هنوز به نتیجه نرسیده‌است.

خانه داری

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به تازگی تأسیس صندوق بازنشستگی زنان خانه‌دار را پیشنهاد داده و به گفته‌ طیبه صفایی رئیس این فراکسیون مهم‌ترین دلیل تاسیس این صندوق، تامین آینده مالی زنان خانه‌دار است. او به فارس گفت: در این زمینه (بیمه زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار) حرف زیاد و عمل کم است.

بیمه زنان ‌خانه‌دار، عبارت است از بیمه اجتماعی برای تمامی زنانی که شاغل نیستند و خانه‌دار محسوب می‌شوند. زنان بیمه‌شده پس از مدت معینی می‌توانند مستمری‌ ماهانه‌ دریافت کنند تا به هنگام سالخوردگی دچار مشکلات روحی و جسمی نشوند. جمعیت زنان خانه‌دار براساس داده‌های آماری سرشماری سال 90 حدود 15 میلیون نفر است، پس وقتی اعلام می‌شود که زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند لازم است تا یک جمعیت 15 میلیونی در ذهن مسئولین وجود داشته باشد، وقتی گفته می‌شود ‌اجرای بیمه زنان خانه‌دار یعنی برنامه‌ای تدوین شده که جمعیت هدف 15 میلیونی را پوشش می‌دهد.

بیمه اجتماعی، وظیفه دولت است؟

عبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقد است که بیمه اجتماعی به‌تنهایی وظیفه‌‌ دولت نیست.
او در توضیح شرایط بیمه اجتماعی گفت: در واقع تمام کسانی که شاغل هستند می‌بایست ماهانه بخشی از درآمد خود را به یک صندوق بیمه بپردازند تا از بیمه اجتماعی برخوردار شوند، بنابراین لازم است تا کارفرماها و شاغلان برای انجام این کار اقدام کنند و دولت هم وظیفه دارد تا شرایط لازم برای گسترش این نوع بیمه را در کشور ایجاد کند.

تمامی افراد شاغل در کشور به جز کارکنان دولت، نیروهای مسلح و کارکنان برخی بانک‌ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند اما بیمه تامین اجتماعی یک بسته‌ کامل شامل درمان، فوت، ازکارافتادگی و بیکاری است. بنابر تعریف بسته بیمه تامین اجتماعی چیزی با عنوان ‌بیمه اجتماعی وجود ندارد که فرد بتواند خود را تحت پوشش این نوع بیمه خاص قرار دهد.

تامین اجتماعی 2 سال پیش یک سازوکار برای بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار ایجاد کرد که براساس آن هر زن می‌توانست با پرداخت حداقل ماهانه 37 هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار گیرد اما نکته جالب این طرح این بود که زنان به‌عنوان صاحبان مشاغل آزاد بیمه می‌شدند، یعنی خانه‌داری جزو مشاغل آزاد کشور تعریف شده‌بود. به این طرح چند ایراد وارد شد از جمله ممکن است تمامی زنان خانه‌دار توانایی پرداخت این حق بیمه را نداشته باشند. به هر حال این طرح نیز با وجود صرف وقت و انرژی و هزینه کنار گذاشته شد.

میدان‌داری هواداران

از آنجایی که بیمه زنان خانه‌دار به‌خودی خود موضوع جذابی است و به هر حال بر زندگی حدود 15 میلیون نفر از جمعیت کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، افراد زیادی طرفدار اجرای این طرح شدند.یکی از این هواداران مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری است که اعلام کرد طرح جدیدی برای بیمه زنان خانه‌دار تهیه کرده‌است. مریم مجتهدزاده، رئیس این مرکز، یک ماه و نیم پیش اعلام کرد که براساس این طرح ابتدا نوعروسان و سپس دیگر زنان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند.

همان وقت گفته شد که نسخه‌ای که مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری برای بیمه زنان پیچیده این است که به محض اینکه یک زوج عقد ازدواج بستند مرد مکلف است ماهانه حق بیمه نوعروس را پرداخت کند. ناگفته پیداست که مجبور کردن مردان به پرداخت حق بیمه همسرانشان راهکار مناسب و ممکنی نیست.

تولد 7 سالگی

بیمه زنان خانه‌دار با پایان یافتن امسال 7 ساله می‌شود، نسخه‌هایی که در این سال‌ها نوشته شد هرگز به اجرا نرسید. شاید سال 91 برای زنان خانه‌دار سال بهتری باشد و بالاخره نسخه‌ای برای این نوع بیمه پیچیده شود که قابل اجرا باشد.

کد خبر 160874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز