همشهری‌آنلاین: با وجود مزایایی که پس از 15 ماه از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها نمایان شده است، اما در آستانه مرحله‌ دوم هم‌چنان سوالاتی برای مخاطبان این طرح وجود دارد که پاسخی برای آنها یافت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، کاهش مصرف سوخت، اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهره‌مندی اقشار نیازمند از سرمایه‌ای که پیش از این بخش عمده‌ای از آن توسط افراد پردرآمد و پرمصرف استفاده می‌شد، بخش قابل توجهی از مزایای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌هاست.

طی 15 ماه اخیر دولت به‌طور مرتب یارانه‌ نقدی اقشار را به حساب آنها واریز کرده است و این روند باعث اصلاح وضعیت معیشتی قشر قابل توجهی از مردم و بهبود ضریب جینی شده است.

هم‌اکنون قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در آستانه اجرای مرحله‌ دوم قرار دارد که براساس آن بخشی از حامل‌های انرژی دوباره اصلاح قیمت شده و منابع حاصل از آن به عنوان مابه‌التفاوت یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

طی 15 ماه اخیر دولت به‌طور مرتب یارانه‌ نقدی اقشار را به حساب آنها واریز کرده است و این روند باعث اصلاح وضعیت معیشتی قشر قابل توجهی از مردم و بهبود ضریب جینی شده است.

در این دوره دولت تصمیم گرفته است، یارانه‌ اقشار مرفه را کمتر از یارانه‌ سایر افراد پرداخت کند. اگرچه این تصمیم درست به نظر می‌رسد و قاعدتا باید کسانی که درآمد بیشتری دارند، یارانه کمتری دریافت کنند، اما درباره‌ اجرای مرحله‌ دوم هم‌چنان سوالاتی مطرح است.

  • بنزین؟

نخست این‌که در مرحله‌ دوم قرار است قیمت کدام یک از حامل‌های انرژی اصلاح شود، آیا قیمت بنزین نیز در مرحله‌ دوم شامل اصلاح خواهد شد؟

بر اساس قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها قیمت بنزین باید در پایان زمان پنج ساله اجرای قانون به 90 درصد فوب خلیج‌فارس برسد. در حال حاضر قیمت بنزین آزاد در کشور 700 تومان در لیتر است. بنابراین سوال این است که آیا در مرحله‌ دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها بنزین سهمیه‌ای که هم‌اکنون با قیمت 400 تومان در لیتر ارائه می‌شود، اصلاح قیمت خواهد شد و یا این‌که بنزین سهمیه آزاد هم افزایش قیمت خواهد داشت؟

  • گاز؟

افزایش قیمت گاز خانگی باعث شد که برخی مشتریان به خصوص مصرف‌کنندگان آپارتمانی با مشکلاتی مواجه شوند. سوال این است که آیا در مرحله‌ دوم اجرای قانون قیمت گاز نیز افزایش خواهد یافت؟

  • آب؟

یکی از حامل‌های انرژی به تقریبا با افزایش نامحسوس قیمت همراه بود آب بود. پس از اجرای مرحله‌ اول قانون بارها زمزمه افزایش قیمت 20 درصدی آب به گوش رسید و دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها از طرح این پیشنهاد در این ستاد خبر داد، اما هنوز مشخص نشده که افزایش قیمت آب تا چه اندازه خواهد بود؟

  • گسترش تامین اجتماعی؟

یکی‌دیگر از مواد قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها الزام دولت به تلفیق حمایت نقدی و غیرنقدی در قالب تامین اجتماعی پس از اجرای قانون است. طی 15 ماه گذشته تنها بخش حمایت نقدی در این قانون اجرایی شده و خبری از گسترش تامین اجتماعی یا خدمات جدید در این حوزه در دست نیست. سوال این است که با اجرای مرحله‌ دوم قانون موضوع گسترش تامین اجتماعی برای افراد جامعه محقق خواهد شد؟

  • یارانه برای پردرآمدها؟

اساس قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها حمایت از اقشار پایین جامعه با کمک اقشار بالا‌دست بود. دولت در مرحله‌ دوم ظاهرا تصمیم دارد یارانه اقشار مرفه را در سطح مرحله‌ اول نگه دارد و همزمان با آن یارانه اقشار کم‌درآمد را افزایش بدهد. حال سوال این است که آیا تا پایان دوره اجرای قانون اقشار مرفه هم‌چنان از یارانه نقدی برخوردار خواهند بود، یا این‌که سهم آنها به‌طور کلی حذف شده و به اقشار پایین‌دست اختصاص می‌یابد.

  • نان؟

هم‌چنین طی روزهای اخیر اخباری از آزاد‌شدن قیمت نان به گوش رسیده است، در مرحله‌ نخست اجرای قانون دولت قیمت نان را اصلاح کرد و بخشی از درآمد حاصل از آن را به صورت یارانه‌ نقدی به حساب مردم واریز کرد. هم‌اکنون این پرسش مطرح است که آیا قیمت باز هم اصلاح خواهد شد و این‌که آیا با اصلاح مرحله‌ اول در قیمت نان چه اندازه کیفیت آن افزایش یافت؟

  • و ... سوال‌های یارانه‌ای دیگر...

سوالاتی از این دست درباره‌ اجرای مرحله‌ دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها برای مردم مطرح است که سخنگوی اقتصادی دولت، دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها و یا رییس این سازمان می‌توانند به آنها پاسخ بدهند.

کد خبر 165749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز