گروه بین‌الملل: همزمان با فرا‌رسیدن زمان ضرب‌الاجل اعلام شده در طرح کوفی عنان برای توقف درگیری‌ها در سوریه، وزیر خارجه این کشور با اعلام آغاز عقب‌نشینی ارتش از شهرهای محل درگیری در راستای طرح کوفی عنان، تاکید کرد که دمشق نه از گروه‌های مسلح بلکه از فرستاده مشترک عربی - بین‌المللی انتظار دریافت تعهد کتبی دارد.

عنان

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو، تاکید کرد که سوریه از کوفی عنان درخواست نکرده است تا تعهداتی کتبی از گروه‌های مسلح و کشورهای حامی آنها دریافت کند بلکه درخواست سوریه این بوده که ضمن تماس با آنها برای پایبندی به طرح، نتایج تماس‌ها را به اطلاع دمشق برساند.ولیدمعلم تاکید کرد که سوریه از گروه‌های پیکارجویی که کارشان کشتار، آدم ربایی، گروگانگیری و تخریب زیرساخت‌های کشور است، انتظار دریافت تضمین و تعهد ندارد بلکه این خواسته را از کوفی عنان دارد.

پیش از این، رسانه‌های گروهی به نقل از مقام‌های سوریه گزارش داده بودند که دمشق خواستار دریافت تعهداتی کتبی از مخالفان مسلح درباره پایبندی به برقراری آتش‌بس براساس طرح عنان است.‌ معلم با اعلام عقب‌نشینی ارتش سوریه از بعضی مناطق محل درگیری و آزادی شماری از زندانیان طی روزهای گذشته، تاکید کرد که مصالح سوریه اقتضا می‌کند خشونت‌ها از هر طرفی و در هر شکل آن متوقف شود اما تجربه ناظران عرب، سوریه را وامی‌دارد تا خواستار برقراری آتش بس دائمی شود و پذیرش هیأت فنی سازمان ملل هم در همین راستا بوده است. وزیر خارجه سوریه همچنین گفت که آتش بس در سوریه باید با حضور ناظران بین‌المللی همزمان شود.

براساس طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان به‌منظور پایان دادن به بحران جاری در سوریه، طرف‌های درگیر در این کشور می‌باید از امروز به‌مدت 48ساعت، آتش بس را در مناطق ناآرام برقرار سازند تا زمینه برای اجرای دیگر مواد این طرح فراهم شود.در همین حال با بالاگرفتن تنش میان دمشق و آنکارا، دیروز ترکیه کاردار سوریه را به وزارت خارجه فراخواند. ولیدمعلم هم دیروز ترکیه را به میزبانی گروه‌های مسلح، ایجاد پادگان‌های آموزشی، تسهیل نقض مرزهای سوریه و قاچاق سلاح به داخل سوریه متهم کرد و افزود: سوریه دارای حاکمیت مستقلی است و حق دارد در مقابل هرگونه نقض حاکمیتش دفاع و ایستادگی کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه امروز ترکیه بخشی از بحران شده و می‌باید پایبندی خود به طرح عنان را اعلام کند، تاکید کرد که ترکیه نه‌فقط پناهجویان سوری بلکه گروه‌های مسلح را هم پذیرا می‌شود.از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با همتای سوری خود گفت: طرح کوفی عنان باید اجرا شود.

وزیر خارجه روسیه با اعلام عقب نشینی ارتش سوریه و توقف استفاده این کشور از جنگ‌افزارهای سنگین در درگیری‌ها، مخالفان نظام سوریه را به عدم‌پایبندی به طرح عنان متهم کرد و افزود: اعضای شورای ملی و کشورهای حامی این گروه‌های مسلح اظهاراتی بیان می‌کنند که این طرح را به شکست می‌کشاند.

سرگئی لاوروف با اعلام موافقت کشورش برای انتقال ناظران خود از جولان اشغالی به داخل اراضی سوریه، تاکید کرد که حضور ناظران بین‌المللی در ترسیم تصویر واقعی پایبندی هر دو طرف به برقراری آتش بس بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.وی با اشاره به عدم‌وجود هیچ‌گونه هشدار یا سقف زمانی در بیانیه شورای امنیت درباره سوریه، آمریکا و دیگر کشورها را به اعمال فشار بر مخالفان برای اجرای طرح عنان و برقراری دائمی آتش بس با نظارت بین‌المللی فراخواند.

کد خبر 165748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز