مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف یک منظومه ستاره‌ای شده‌اند که با شکست رکورد منظومه شمسی، از 9 سیاره برخوردار است

رکورد منظومه شمسی شکست

به گزارش ایسنا، طبق آخرین یافته‌ها، تعداد دقیق سیارات موجود در مدار ستاره HD 10180 تاکنون 9 عدد بوده و بررسی‌ها همچنان در اطراف آن ادامه دارد.

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپی در شیلی از سال‌ها پیش به بررسی این ستاره که در فاصله 130 سال نوری از زمین قرار داشته، پرداخته‌اند که به دلیل فاصله نزدیک‌تر آن از درخشش بیشتری برخوردار است.

HD 10180 در صورت فلکی «آب‌مار» قرار داشته و پیش از این تصور می‌شد که تنها هفت سیاره در اطراف آن وجود دارد. اما تحقیقات اخیر از وجود دو سیاره دیگر در مدار آن خبر داده است.

اندازه این سیارات بسیار متفاوت بوده و یکی از آنها 65 برابر جرم زمین است و یکی از آنها تنها 1.4 برابر سنگین‌تر از زمین است. این موضوع آن را به کوچک‌ترین سیاره خارج از منظومه شمسی کشف شده تاکنون تبدیل کرده است.

وزن دو سیاره تازه کشف شده در حدود 1.9 و 5.1 برابر زمین بوده که آنها را در گروه ابرزمین‌ها قرار می‌دهد. این سیارات در مدارهای داغ قرار داشته و طول مدار آنها زیر 10 روز برای سیاره کوچک‌تر و 68 روز برای سیاره بزرگ‌تر است.

یکی از این دو سیاره و همچنین سیاره هفتم HD 10180 بسیار به این ستاره نزدیک هستند. یکی از آنها با جرم 1.3 برابر زمین تنها سه میلیون کیلومتر با آن فاصله داشته که بسیار نزدیک‌تر از سیاره عطارد با خورشید محسوب می‌شود.

شکست رکورد منظومه شمسی با کشف منظومه‌ای با 9 سیاره

طبق این پژوهش، ستاره مورد نظر بسیار آرام بوده و امکان ارتباط فعالیت دو سیاره جدید با پدیده ستاره‌ای وجود ندارد.

همچنین دوره مداری این سیارات با هیچکدام از دور‌ه‌های زمانی حرکت اجسام در منظومه شمسی مصادف نبوده، از این رو این دو جسم مسلما ریشه سیاره‌ای دارند.

به گفته محققان، منظومه‌های ستاره‌ای دیگر در جهان معمولا از چهار سیاره یا کمتر برخوردارند.

کد خبر 165703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز