سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران پارک فناوری خراسان جنوبی با استفاده از کاه، ساقه‌های نیشکر و پوشال‌های برنج ظروف یکبار مصرفی را تولید کردند که به سرعت به چرخه طبیعت وارد می‌شود و پسماندهای آن می‌تواند به عنوان خوراک دام استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به گفته جبار افشار کهن- مجری این طرح، با اشاره به سابقه تولید ظروف یکبار مصرف در کشور، تاکنون از نشاسته ذرت اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف شده است که بالا بودن قیمت آن و تحریم کشور برای واردات نشاسته ذرت، مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌ای در این زمینه خاطر نشان کرد: در این پروژه با استفاده از کاه، گندم و جو، علوفه‌های دام و یا پوشال‌های برنج اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف شد. 90 درصد مواد تشکیل دهنده این ظروف را کاه تشکیل می‌دهد ضمن آن که از چسب‌ها و حلال‌های گیاهی نیز استفاده شد.

افشار با اشاره به نحوه به کار بردن کاه در این ظروف توضیح داد: برای تولید این نوع ظروف اقدام به سلولز می‌شود از این رو می‌توان علاوه بر کاه از برگ‌های درختان و ساقه‌های نیشکر نیز برای تولید استفاده کرد.

وی مهم‌ترین مزیت ظروف تولید شده با کاه را دوستدار طبیعت بودن آن دانست و اظهار داشت: ظروف یکبار مصرفی که با نشاسته ذرت تولید می‌شود 7 ماه پس از رهاسازی به چرخه طبیعت بازمی‌گردد ولی ظرف تولید شده با کاه یک تا 2 ماه مجددا به چرخه طبیعت باز می‌گردد.

مجری طرح با تاکید بر این که پسماندهای این ظروف می‌تواند به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد، یادآور شد: از دیگر مزیت‌های این ظروف این است که برخلاف ظروف پلاستیکی به بافت خاک آسیب نمی‌رساند.

افشار کاهش بوی نامطبوع در ظروف یکبار مصرف گیاهی را از ویژگی‌های این طرح نام برد و گفت: یکی از مشکلات ظروف یکبار مصرف گیاهی بوی نامطبوع آن است. برای رفع این مشکل طعم‌هایی مانند وانیل به آن اضافه می‌کنند که این امر موجب کاهش این بو نشده است. از سوی دیگر درصورت وارد کردن نوشیدنی داغ مانند چای به داخل آن لایه‌ای بر روی آن بسته می‌شود. این امر به دلیل موادی است که از داخل ظرف آزاد می‌شود.

وی با بیان این که در این پروژه این مشکلات حل شده است، ادامه داد: در این زمینه تست‌هایی در مراکز تحقیقاتی انجام شد و درصدد دریافت مجوز از وزارت بهداشت هستیم.

این محقق گفت: در این پروژه سعی شده است تا از امکانات کشور استفاده شود. برای تولید این نوع ظروف نیاز به تجهیزات و سیستم‌های خاصی نیست از این رو با تجهیزاتی که برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است، می‌توان نسبت به تولید این نوع ظروف اقدام کرد.

افشار با بیان این که نمونه صنعتی و آزمایشگاهی این طرح تولید شده و در مرحله تولید انبوه هستیم، یادآور شد: با توجه به پراکندگی گیاهی در کشور می‌توان این طرح را در هر نقطه از کشور اجرایی و اقدام به تولید انبوه آن کرد. 

کد خبر 165671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز