سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: هر ساله در امریکا حدود 29.8 میلیارد بطری آب‌معدنی خریداری می‌شود که 80درصد آن‌ها راهی محل دفن زباله‌ می‌شوند.

بطری‌های پلاستیکی

مصرف پلاستیک در این کشور به طور دائم در بالاترین حد خود است یا به عبارت دیگر تقریبا 2.5 میلیون بطری پلاستیکی در هر ساعت دور ریخته می‌شود.

به دلیل این میزان مصرف و دورریز، یافتن راه‌حلی مناسب ضروری به نظر می‌رسد. اگرچه بطری‌های پلی‌اتیلن‌ فشرده (HDPE) و پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) بیشترین میزان بازیافت را در این کشور تشکیل می‌دهند، آینده سایر بطری‌های پلاستیکی، ساده‌ و قابل استفاده نیست.


بطری‌های ENSO
نظر به ضرورت راه‌حلی مناسب، به دنبال ساخت موادی که کم‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند، بطری‌های ENSO که نوع تجزیه‌پذیر بطری‌های پلاستیکی PET هستند، تولید شده است. این بطری‌ها طی یک تا پنج سال تجزیه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را همراه با بطری‌های PET بازیافت کرد. این ویژگی‌ها آن‌ها را تبدیل به جایگزینی جهانی کرده است.
بطری‌های پلاستیکی
به منظور کمک به حل این مشکل، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های امریکا دانشجویان را به استفاده از آب تصفیه و لوله‌کشی شده و آب بطری‌های قابل بازیافت ترغیب می‌کنند.

آیا بطری‌های پلاستیکی بعد از ترک این سیاره توسط بشر به عنوان کالای از دست در رفته ساخت بشر به زندگی بی‌استفاده خود همچنان ادامه می‌دهند؟ و این سوال برای بسیاری مطرح است که چرا در حالی که در خانه‌ها، ادارات و سایر ساختمان‌های امریکا به راحتی آب لوله‌کشی وجود دارد، هنوز از این وسیله برای نوشیدن آب استفاده می‌شود؟

سرنوشت بطری‌های پلاستیکی زمانی روشن خواهد بود که کشورها به‌تدریج به سمت جایگزین‌های قابل بازیافت و بطری‌های قابل استفاده مجدد پیش روند.

کد خبر 137609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز