همشهری آنلاین: بخش اول همایش سعدی و پوشکین تنها با حضور بزرگان ادبیات ایران برگزار می شود در حالی که در میان حامیان همایش نام یک بنیاد روسی هم آمده است اما یک ادیب روس هم در فهرست سخنرانان اعلام نشده است.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و بنیاد روسکی‌میر روسیه  و مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، همایش سعدی و پوشکین را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۵ برگزار می‌‌کند.

سعدی‌شناسان و پوشکین‌شناسانی که در این دو روز سخن می‌گویند و عنوان سخنرانی‌شان بدین شرح است: دکتر میرجلال‌الدین کزازی (دلیری سعدی، بی‌باکی پوشکین)، دکتر سعید حمیدیان (بت‌های شکستنی در خواندن غزل‌های سعدی)، کامران فانی (پوشکین در ایران)، دکتر جان‌الله کریمی‌مطهر (پوشکین، سعدی جوان روسیه)، دکتر حسن بلخاری (مفهوم هنر در آثار سعدی)، دکتر مرضیه یحیی‌پور (تلالو مرواریدهای کلام سعدی در اشعار شاعران روسیه)، دکتر زهرا محمدی (دریچه‌های آشنایی پوشکین با شرق و ادبیات فارسی و مضامین مشترک اشعار پوشکین، سعدی و حافظ)، دکتر آبتین گلکار (عناصر «درام مدرن» در نمایش‌نامه‌های پوشکین) و علیرضا دولتشاهی (باغچه‌سرای، پیوندگاه ادب ایرانی و ادب اسلاوی).

در این همایش، شعرهایی از پوشکین و سعدی به زبان روسی و فارسی خوانده می‌شود. ادامه‌ همایش هم در نیمه‌ اول خردادماه در مسکو برگزار می‌‌شود.

همایش «سعدی و پوشکین» در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم، پلاک ۸ برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

درباره‌ی برگزاری این برنامه عنوان شده است: «پوشکین و سعدی در ادبیات روسیه و ایران و نیز در ادبیات جهان، اهمیت والایی دارند. پوشکین از آثار و اندیشه‌های شاعران و نویسندگان مشرق‌زمین، بویژه سعدی، فردوسی و حافظ تأثیر پذیرفته است و او را بنیان‌گذار زبان ادبی معاصر روسی و معیار سنجش زبان و ادبیات روسی می‌دانند؛ همان‌گونه که سعدی و فردوسی معیار سنجش زبان و ادبیات فارسی هستند. سنجش آثار سعدی و پوشکین و جایگاه آن در ادبیات جهانی در شناخت این دو شاعر برجسته بسیار مهم است.»

 

کد خبر 165438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز