یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلان - محمد ملاحسینی: محیط اینترنت و یا به قول امروزی‌ها «فضای مجازی»، دنیای شگف‌انگیز و جذابی است

درج مطلب اشتباه در یک خبرگزاری

در این فضا به راحتی می‌توانیم به اطلاعات جالب و کم‌نظیر دست پیدا کنیم و معلومات عمومی و حتی علمی خود را افزایش دهیم. اما اینترنت نیز همانند دیگر ابداعات و اختراعات بشر مشکلات و معضلاتی به همراه دارد.

یکی از ایرادات عمده و در برخی موارد غیرقابل جبران فضای اینترنت، ارسال اطلاعات غیر مجاز و مهمتر از آن اطلاعات غلط و غیرمستدل است.

اینترنت‌ کارهای حرفه‌ای و آنهایی که اهل وبگردی و جستجو در این محیط هستند، بهتر به عمق این موضوع پی می‌برند و بیشتر با این معضل رو‌به‌رو بوده‌اند.

برای درک موضوع فوق نمونه‌ای را که اخیرا با آن برخورد کردم، به عنوان مثال ذکر می‌کنم تا آنهایی که کمتر در این فضا جستجو می‌کنند، بیشتر مراقب باشند تا اطلاعات غلط را به داشته‌های خود اضافه نکنند.

برای تهیه مطلبی در مورد «قلعه ضحاک - عجبشیر» در اینترنت به جستجو پرداختم. پس از کمی جستجو، متوجه شدم در شهرستان هشترود نیز قلعه‌ای به نام «قلعه ضحاک - هشترود» وجود دارد.

برای تهیه چانک قلعه ضحاک عجبشیر به یکی از خبرگزاری‌های معتبر کشورمان مراجعه کردم و دریافتم که خبرگزاری فوق آن مطلب را در 2 تاریخ با فاصله حدود یک سال، درج کرده است.

بعد از مطالعه موضوع مورد نظر و مطابقت اطلاعات موجود در خبر با منابع مستدل، دریافتم کلیه اطلاعات موجود در خبر آن خبرگزاری، غلط بوده و عکسی که برای آن در نظر گرفته‌اند نیز اشتباه است.

درج مطلب اشتباه در یک خبرگزاری

نکته جالب و تاسف‌برانگیز اینکه، خبرگزاری مذکور خبر و عکسی که به کلی غلط بوده را در فروردین سال 1390 منتشر و بدون اینکه در مورد درست یا غلط بودن آن بازنگری کند، مجددا همان خبر و عکس اشتباه را در فروردین سال 1391 درج کرده‌ است.

عمق فاجعه زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که دریابیم، اطلاعات غلط در یک پایگاه معتبر منتشر می‌شود، پس از آن بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها آن را با ذکر منبع در سایت خود درج می‌کنند و این اتفاق سال بعد نیز در فضای اینترنت تکرار می‌شود و سرانجام آن اطلاعات نادرست به جستجوکنندگان انتقال داده می‌شود.

جالب‌تر اینکه اغلب خبرگزاری‌ها همواره سعی می‌کنند در مورد اخبار یومیه خود، مثل قیمت سکه، دقیق‌ترین رقم را ذکر کنند، مبادا با کم یا زیاد شدن حتی 1000 تومان خوانندگان خود را آزرده‌خاطر نمایند.

اما در مورد مطالبی که به لحاظ خبری، از عمر بیشتری برخوردار هستند و در طول زمان بارها و بارها مورد مطالعه قرار می‌گیرند، هیچ بازنگری و دقتی به خرج نمی‌دهند.

به امید روزی که در محیط اینترنت کمتر شاهد درج اخبار غیر معتبر باشیم.

کد خبر 165397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز