شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم فوتبال برق شیراز از لیگ دسته یک فوتبال کشور هم سقوط کرد تا تیمی با قدمت 70 سال از فصل آینده در لیگ دسته دوم فعالیت کند.

برق شیراز

به گزارش مهر، تیم فوتبال برق شیراز به عنوان پرسابقه ترین تیم باشگاهی در ایران مطرح است که متاسفانه بنا به دلایل مختلفی از لیگ برتر فاصله گرفت و پس از ادامه روند ناکامیها در لیگ یک، سال آینده باید در لیگ دسته دو فوتبال کشور حضور داشته باشد.

 باشگاه برق شیراز طی چند سال گذشته فراز و نشیبهای فراوانی را پست سر گذاشت که در این میان باید به حضور چندین هفته ای این تیم در صدر لیگ برتر کشور سه فصل پیش اشاره کرد که با توجه به تمامی تلاشها با کسب اولین باخت، حاشیه های فراوانی برای این تیم ایجاد شد تا جایی که چندین و چند هفته این تیم رنگ مساوی هم به خود ندید تا اینکه به لیگ دسته یک رفت.

 اما در بحث دیگر باید به وضعیت مدیریتی باشگاه اشاره کرد که در اواخر حضور تیم برق در لیگ برتر اعتراضات تماشاگران به این سمت حرکت کرد اما مدیریت وقت این باشگاه نه تنها خود را برای قبول اشتباهات آماده نکرد بلکه بحث به دنبال مقصر گشتن، مشکلات باشگاه را افزایش داد.

 تیمی که در بسیاری از مواقع به عنوان گربه سیاه تیمهای بزرگ مطرح می شد وارد دسته یک کشور شد که البته این حضور نیز با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

 اولین حاشیه این تیم مصوبات قانونی بود که به شرکت برق منطقه استان فارس اجازه نمی داد که مثل گذشته از این تیم حمایت مالی کند و از طرفی برخی از مدیران این تیم نیز با وارد شدن به مباحث دیگر موقعیت این تیم را در میان مردم کم رنگ کردند.

 این تیم از لحاظ سخت افزاری مشکلی نداشت زیرا با داشتن مجموعه کامل ورزشی به راحتی تمرینات خود را پشت سر گذاشت اما خود مدیران این تیم به عنوان اولین حاشیه سازان باشگاه مطرح بودند.

 در سال اول حضور این تیم در لیگ دسته یک شانس حضور در لیگ برتر برای باشگاه برق وجود داشت اما تلاش بازیکنان نتیجه نداد و در عین ناباوری همگان، برق شیراز برای سال دوم نیز در لیگ یک حاضر شد.

 شاید در آن موقع همگان به این مسئله توجه داشتند که تیم‌های سقوط کننده از لیگ برتر اگر در همان سال اول حضور در لیگ یک نتوانند جواز حضور در لیگ برتر را بگیرند با مشکل مواجه خواهند شد که این تجربه برای باشگاه برق نیز تکرار شد.

 حاشیه‌های حضور مجدد تیم برق در لیگ دسته یک برای سال دوم بیشتر از قبل شد که مهمترین آن بحث عدم تمایل وزارت نیرو به اداره کردن تیم‌های ورزشی بود که این مبحث باعث شد بحث فروش تیم برق شیراز آغاز شود.

 فروش این تیم به بخش خصوصی شاید در آن زمان به عنوان بهترین دارو برای این بیمار چند ساله بود ولی این فروش هم باعث شد که گروهی که هیچگونه سابقه مهم ورزشی نداشتند وارد بازار خرید و فروش این گوشت قربانی شوند.

 تغییر مدیریت باشگاه که شاید باید در همان اواخر حضور این تیم در لیگ برتر انجام می‌شد در حضور مجدد این تیم در لیگ دسته یک صورت گرفت که البته نوش دارویی شد پس از مرگ سهراب بود.

 بحث به مزایده گذاشتن باشگاه نیز حاشیه‌ای دیگر برای تیم برق شیراز شد به گونه‌ای که برگزاری مزایده برای بار اول از جانب برخی از افراد لغو شد و خریدار را قانونی ندانستند و با توجه به مشکلات قانونی برق منطقه‌ای فارس و اینکه اعلام کرده بود از لحاظ قانونی نمی‌تواند به این باشگاه کمک زیادی داشته باشد برای چندمین بار مسئولیت باشگاه برق شیراز به برق منطقه‌ای فارس سپرده شد.

 این مباحث در شروع فصل جدید باعث شد که برق بهترین زمان جذب بازیکن و سرمربی را از دست بدهد و با بازیکنان جوان رقابت‌ها را آغاز کرد که البته در اوایل فصل موفق ظاهر شد.

 طی هفت هفته اول بازیهای لیگ دسته یک برق شیراز موفق شد در مکان‌های دوم و سوم قرار گیرد اما این برتری به هفته هشتم نکشید و برق شیراز به سمتی حرکت کرد که ضعیف‌ترین تیمهای حاضر در لیگ دسته یک نیز رقیبی پر قدرت برای برق شیراز به حساب می‌آمد و چنانچه در مقابل آنان به پیروزی دست می‌یافت فتح الفتوحی بزرگ لغب می‌گرفت.

 تغییر سرمربی و جذب غلام پیروانی به عنوان مدیر فنی و در هفته‌های گذشته به عنوان سرمربی نیز نتوانست به این تیم بدون اقتدار کمک کند و این کم فروغی باعث شد که پر‌سابقه ترین تیم باشگاهی کشور راهی دسته دوم فوتبال ایران شود.

 صالحی: تعاملات مدیران باشگاه ضعیف بود

 اما مدیر عامل سابق باشگاه برق شیراز که بیشترین موفقیت‌ها در آن زمان برای برق کسب شد گفت: دلیل اصلی سقوط تیم برق شیراز به دسته یک فوتبال ایران فعالیت‌های سیاسی مسئولان باشگاه بود.

 وی با بیان اینکه مدیران باشگاه برق شیراز نتواستند تعامل منسجم را در دستور کار خود قرار دهند، یادآور شد: اگر در زمان ما وضعیت و کمک‌های مسئولان به این باشگاه بیشتر بود دلیل اصلی این کار ایجاد تعامل و ارتباط نزدیک در میان تمامی مسئولان و باشگاه برق شیراز بود.

 مدیر عامل سابق باشگاه برق شیراز ادامه داد: فعالیت‌های ما باعث شد تعامل مناسبی میان مسئولین ارشد استان و مدیران ارشد وزارت نیرو ایجاد شود که این هماهنگی باعث رونق بخشی به این تیم شد.

 صالحی با اشاره به اینکه مدیران کم تجربه باشگاه نتوانستند این تعامل را حفظ کنند، تاکید کرد: چنانچه این تعامل با حضور مدیریت جدید باشگاه ادامه داشت، برق نیز بدون مشکلات اساسی حرکت می‌کرد اما اولین حرکت مدیران کم تجربه این باشگاه اختلاف اندازی میان مسئولین ارشد استان و شهرستان با مسئولان وزارت نیرو بود که این افراد را در مقابل یکدیگر قرار داد.

 برق هزینه افراد بی‌تجربه شد

 صالحی در پاسخ به این سئوال که وضعیت بسته شدن این تیم برای حضور در لیگ برتر نبود، افزود: این تیم برای هیچ بسته شد.

 وی ادامه داد: این تیم در سال گذشته تنها برای این بسته شد که گروهی خود را به نمایش بگذارند و نداشته‌های خود را تجربه معرفی کنند.

 مدیر عامل سابق باشگاه برق شیراز تاکید کرد: زمانیکه خود مسئولان برق منطقه‌ای اعلام کردند که بیشتر از این نمی‌توانند به این باشگاه کمک کنند باید بحث فروش تیم را به صورت جدی پیگیری می‌کرند نه اینکه باز هم گروهی بدون تجربه و سابقه قبلی وارد بحث شوند.

 صالحی یادآور شد: شرکت برق منطقه‌ای سالها به عنوان مهمترین حامی این باشگاه فعالیت‌های قابل قبولی را ارایه کرد اما زمانیکه قانونی دست و پای آنان را بسته به چه دلیل باز هم برخی از افراد به تیمداری آنان تاکید کردند.

 وی تصریح کرد: افرادی که به عنوان مربی و مدیریت این باشگاه این فصل مسئولیت برق شیراز را بر عهده گرفته‌اند کدام کارنامه موفق و یا حتی کارنامه شناسایی دارند که بتوان از آنان توقع موفقیت داشت.

 مدیر عامل سابق باشگاه برق شیراز در خصوص روند حرکتی آینده تیم برق شیراز، گفت: در حال حاضر نمی‌توان برای این تیم برنامه‌ریزی کرد زیرا همچنان مدیر و مسئول اصلی این باشگاه مشخص نیست.

 صالحی افزود: بهترین کار برای این تیم فروش آن به بخش خصوصی است که با انجام این کار می‌توان برنامه‌های جدید را برای باشگاه برق شیراز تدوین کرد.

 وی با بیان اینکه تماشاگران از این تیم دل خوشی ندارند، تاکید کرد: اینکه گروه و یا شخصی تمایلی برای خرید این تیم داشته باشد جای چندان امیدواری نیست زیرا روند حرکتی این تیم طی چند سال گذشته به قدری ضعیف بود که شور و اشتیاق تماشاگران و طرفداران را گرفته است.

 بلا تکلیفی برق مشکلات این باشگاه را آغاز کرد

 اما یکی از کارشناسان فوتبال فارس در خصوص دلیل افت شدید باشگاه برق شیراز در دسته یک کشور گفت: زمانیکه تکلیف یک تیم روشن نباشد نمی‌توان از آنان توقع موفقیت داشت.

 حمید رضا خلیقی با اشاره به اینکه 10 روز مانده به شروع لیگ وضعیت این باشگاه مشخص نبود، یادآور شد: در اوایل کار قرار بود این تیم به مزایده گذاشته شود که همین روند وارد و خارج شدن از مزایده باعث شد که بهترین زمان یارگیری از بین بروند.

 وی تصریح کرد: "شکاری" سرمربی این تیم با حضور جوانان و با قراردادی بسیار پایین فعالیت خود را آغاز کرد اما مشکلات شدید مالی اجازه تمرکز کردن را به این مربی نداد.

 این کارشناس فوتبال افزود: سرمربی نباید در فعالیت‌های مالی باشگاه نیز حضور داشته باشد اما وجود مشکلات شدید مالی برای باشگاه برق باعث شد که سرمربی نیز به جای تمرکز بر مباحث فنی وارد مباحث مالی شود.

 خلیقی با اشاره به اینکه استاندار و مدیر کل ورزش و جوانان استان همکاری و کمک فراوانی به این تیم داشتند، گفت: در حد توان مسئولان ارشد استان کمک کردند ولی این مباحث مسکنی شد برای یک بیمار چند ساله که اندک توان باقی مانده داشت.

 این کارشناس فوتبال با بیان اینکه بازیکنان این تیم توان صعود به لیگ برتر را داشتند، یادآور شد: زمانیکه این تیم تا هفته هفتم در رتبه دوم و سوم قرار داشت نشان از توان بازیکنان است اما زمانیکه باشگاه نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند و فکر بازیکنان به سمت رفع مشکلات مالی حرکت کند دیگر نباید انتظار داشت که روند موفقیت تیم ادامه داشته باشد.

 مشکلات مالی مهمترین دلیل ضعف این تیم بود

 اما مدیر عامل باشگاه برق شیراز، در خصوص دلیل سقوط این تیم به لیگ دو، گفت: چندین عامل مهم باعث پیشرفت و موفقیت یک باشگاه است که در این میان مباحث مالی را باید به عنوان مهمترین دلیل دانست.

 غلامرضا آبهشت تاکید کرد: مزایده باعث شد که بهترین زمان یارگیری از مسئولان باشگاه گرفته شود و از طرفی این تیم بلاتکلیف بازی‌های را آغاز کرد.

 وی تصریح کرد: در میانه‌های فصل بود که این تیم از بلاتکلیفی خارج شد اما در این میان باز هم شاهد عدم حمایت مسئولین از این تیم بودیم.

 مدیر عامل باشگاه برق شیراز با بیان اینکه هیچکس به درستی از برق شیراز حمایت نکرد، یادآور شد: با سه میلیارد تومان بدهی فعالیت‌های خود را آغاز کردیم و قراردادهایی هم که با بازیکنان بسته شد تعهدات ما بود.

 آبهشت تصریح کرد: کل پرداختی سال جاری به این تیم حدود 300 میلیون تومان بوده است.

 برق شیراز در لیگ دو ماندگار نشود

 در هر صورت در سال آینده تیم برق شیراز باید در لیگ دسته دو کشور رقابت کند و مسئولین استان باید از همین امروز به فکر آینده این تیم باشند.

 مشخص کردن وضعیت این باشگاه به عنوان مهمترین اولویت آن مطرح است که چنانچه قرار باشد این تیم به بخش خصوصی واگذار شود باید هر چه سریعتر این کار صورت گیرد.

 طی چندین سال گذشته شاهد سقوط تیم‌های بزرگ به لیگ‌های بایین بوده‌ایم اما این مهم است که با برنامه‌ریزی دقیق تیم از این وضعیت نجات پیدا کند.

 70 سال تجربه و سابقه نباید در لیگ دسته دوم خرج شود، جای تیم برق اینجا نیست، برق حیثیت فوتبال فارس بود که اکنون خاموش است.

کد خبر 165207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز