گروه شهرستان‌ها: در حالی که بسیاری از مسئولان کشور به‌ویژه استانداران و فرمانداری‌های‌ کشور پیش از ایام نوروز از تجهیز مدارس کشور برای پذیرایی از میهمانان نوروزی خبر می‌دادند اما نکته‌ای نهفته پس از گذشت چندین روز از ایام نوروز یکباره آشکار شده و آن متضرر شدن بسیاری از هتلداران کشور است.

مسافران نوروزی

در واقع گزارش‌ها نشان می‌دهد که خیلی از مسافران نوروزی به‌علت پیدا نکردن مکانی مناسب برای اقامت مجبور شده‌اند با چادر زدن در کمپ‌های نوروزی یا اسکان در مدارس، سفر خود را بگذرانند. البته گاهی مسافران، هتلی با اتاق‌های خالی نیز در ایام نوروز برای اسکان پیدا می‌کنند اما قیمت بالای هر شب سکونت در هر یک از اتاق‌های این هتل‌ها باعث می‌شود تا آنها قید اقامت در آنها را بزنند. این در حالی است که مسئولان پیش از عید از ثبات نرخ هتل‌ها صبحت می‌کردند. اگرچه با وجود نظارت روی هتل‌ها چنین امری به وقوع پیوست اما بسیاری از مردم هنوز هم توان پرداخت اینگونه هزینه‌ها را ندارند. البته نکته دیگر اینجاست که امسال مقرر شده بود مسافران عمومی در هتل‌ها و مراکز اقامتی برخی از استان‌ها پذیرش شوند و پس از تکمیل ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی، به مدارس و مراکز فرهنگی هدایت شوند اما هتلداران در نهایت شگفتی متوجه شدند که اغلب مسافران عمومی نیز در مراکز فرهنگی و مدارس مشخص شده اسکان داده شده‌اند.

در همین زمینه رئیس جامعه هتلداران استان زنجان گفت: اسکان مسافران نوروزی در مدارس موجب کاهش درصد اشغال هتل‌ها در استان شده است. کامیار اسکندریون با اشاره به افزایش مدت زمان اقامت مسافران در نوروز امسال در مدارس و مراکز فرهنگی استان زنجان، به فارس گفت: درصد اشغال هتل‌ها پایین بوده است و هتل‌های استان زنجان متضرر شده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز مردم رغبت بیشتری به سفرهای داخلی نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: استان زنجان از نظر مدت زمان اقامت مسافران وضعیت مطلوبی ندارد و مسافران رغبت چندانی برای اقامت در این استان ندارند. عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه تعداد مدارس مورد نظر برای اسکان مسافران نسبت به سال گذشته بالا بوده است، اضافه کرد: این مسئله موجب ایجاد مشکلاتی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جامعه هتلداران می‌شود. وی با بیان اینکه اسکان در مدارس و مراکز فرهنگی استان‌هایی چون خراسان و فارس به‌دلیل درصد بالای مسافران ورودی مورد قبول است، ادامه داد: در استان زنجان نیازی به اسکان در مدارس مشاهده نمی‌شود و باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود.

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کشور به افزایش جزئی مدت زمان اقامت در هتل‌های استان زنجان اشاره کرد و افزود: همچنان تعداد زیادی از هتل‌های استان در ایام تعطیلات نوروز 91 خالی از مسافر بودند.

وی با اشاره به اینکه اسکان مسافران در مدارس یکی از سیاست‌های دولت محسوب می‌شود که مسئولان استانی نیز موظف به تمکین هستند، ادامه داد: جامعه هتلداران با تقدیر از همکاری مسئولان استان زنجان، چشم به آینده‌ای روشن دوخته‌ است.

به‌هرحال مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از افزایش سفرهای نوروزی خبر می‌دهند اما به احتمال زیاد، این مسئله را رد نخواهند کرد که محل اقامت مسافران نیز تغییر کرده است؛ آنها به جای اقامت در هتل‌ها و هتل‌های آپارتمانی جاهای دیگر را برمی‌گزینند.

این مسائل در حالی هرساله رخ می‌دهد که رئیس اتحادیه هتلداران کشور در رابطه با آینده گردشگری ایران برای فعالان بخش خصوصی هشدار داده است. این مسئول، یکی از علل این هشدار را تصمیم‌گیری دیرهنگام سازمان گردشگری برای نرخ هتل‌ها و پس از دغدغه حاصل از عزل و نصب مدیران آن می‌داند.

رفع محرومیت در سایه اهمیت دادن به گردشگری

بی‌شک یکی از بهترین راه‌ها برای رفع محرومیت در نقاط محروم کشور، توجه به صنعت گردشگری است. یکی از مهم‌ترین نتایجی که حضور گردشگر در هر منطقه منجر به آن می‌شود، اشتغال است و اشتغال هم نقش مهمی در رفع محرومیت دارد. اما برای اینکه پای گردشگر به مناطق مختلف تاریخی، طبیعی و دیدنی کشور باز شود، توجه به محل اقامت وی نیز به‌عنوان اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازش مطرح است. وجود یک‌هتل مناسب باعث می‌شود گردشگر از حیث سلامت خود و همچنین نداشتن دغدغه برای بازدید از مناطق مختلف در مدت حضورش، امنیت‌خاطر داشته باشد. بنابراین باتوجه به اینکه هتلداری نقش مهمی در رونق گردشگری و از این طریق، رفع محرومیت از مناطق محروم دارد، توجه بیشتر مسئولان و حمایت از بخش خصوصی در این زمینه را می‌طلبد.

کد خبر 165103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز