همشهری آنلاین: داشتن تابعیت دو گانه از سوی شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مصر که قرار است در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه آینده برگزار شود باعث حذف نام چند نفر از آنها از جمله شیخ حازم ابو اسماعیل نامزد جریان سلفی در مصر شد.

به گزارش ایرنا، در پی انتشار گزارش اداره گذرنامه و تابعیت مصر در مورد افرادی که دارای دو تابعیت و دو گذرنامه هستند اسامی چند نفر از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر، حذف شد.

تا کنون از میان 9 نفر که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند افرادی نظیر عمروموسی، ابو العز الحریری، احمد عوض الصعیدی ، حسام خیر الله و محمد فوزی عبدالجلیل از نظر تابعیت مصری و نامزد شدن در این انتخابات، مساله نداشتند.

دکتر احمد زویل که جایزه نوبل در رشته شیمی را دریافت کرده و پس از آغاز قیام مردم مصر اعلام کرده بود در نظر دارد خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند از جمله افرادی است که به دلیل داشتن تابعیت دو گانه از نامزد شدن در انتخابات منصرف شد.

به موجب بندهای 42 و 43 قانون اساسی مصر نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری مشروط به نداشتن تابعیت کشور دیگر و نداشتن همسر، پدر و مادر غیر مصری است.

محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از جمله نامزدهایی است که در مورد داشتن تابعیت دو گانه و همسر غیر مصری در باره وی سخن گفته می شود.

محمد الجوادی نویسنده و تاریخ شناس مصری به ایرنا گفت: در قانون اساسی مصر بر تابعیت مصری و نداشتن تابعیت کشور دیگری تاکید شده و این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: این شرط باعث شده است که افراد سرشناسی نظیر محمد سلیم العوا و شیخ حازم ابو اسماعیل از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری مصر محروم شوند .

کد خبر 165038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز