گروه سیاسی: مقامات عراق برای میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اعلام آمادگی کردند.

عراق هوشیار زیباری

مقامات ترکیه از دی ماه سال گذشته با رفت‌وآمد به ایران و رایزنی با مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا، خواهان میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بودند، حتی سفر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور در اواخر تعطیلات نوروزی به کشورمان هم در این چارچوب تفسیر شد. بعد از این سفر هم بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای سعودی‌اش ادعا کرد که مذاکرات در استانبول برگزار می‌شود اما در یک هفته گذشته تمام معادلات علیه ترکیه به هم خورد. دیروز هم مقامات ایران و هم مقامات عراق صحبت‌هایی به میان آوردند که از تمایل طرفین برای انجام مذاکرات در این کشور حکایت می‌کرد.

به‌نظر می‌رسد عدم‌تمایل ایران به برگزاری مذاکرات در استانبول، با میزبانی ترکیه از نشست موسوم به دوستان سوریه ارتباط داشته باشد. ایران نگاه مثبتی به این نشست ندارد، کما اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این نشست گفته است این کنفرانس که بر آن نام دوستان سوریه نهاده‌اند، کنفرانس دوستان سوریه نیست و در واقع نام آن، رشوه دهندگان به اسرائیل برای تنفس جدید است. بر همین اساس هم بود که دیروز علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد.

در آن سو سخنگوی دولت عراق اعلام کرد بغداد آماده میزبانی هر تجمع و نشستی است که به حل مشکلات منطقه‌ای کمک کند و در این راستا از میزبانی گفت‌وگوهای گروه 1+5 با ایران استقبال خواهد کرد.علی دباغ در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت که ایران به‌طور رسمی خواستار برگزاری مذاکرات با گروه 1+5 در شهر بغداد شده ‌ و این درخواست هم‌اکنون در حال بررسی است.

سایت رسمی وزارت خارجه عراق در این باره نوشت که هیأتی از ایران به ریاست علی باقری معاون دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران با سفر به بغداد با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.این ملاقات سه‌شنبه و در محل وزارت خارجه عراق برگزار شده و حسن دانایی فر سفیر ایران نیز در این جلسه حضور داشته است. رسانه‌های عراق هم روز گذشته از استقبال هوشیار زیباری وزیر خارجه این کشور از پیشنهاد ایران برای میزبانی نشست 1+5 در بغداد خبر دادند. میزبانی عراق در مذاکراتی که یک طرف آن ایران بوده مسبوق به سابقه است.

پیش از این در بهار و تابستان سال 86 عراق میزبان مذاکراتی بود که بین نمایندگان ایران و آمریکا بر سر مسائل عراق انجام شد. این مذاکرات در حد سفیر برگزار شد و نماینده ایران در آن مذاکرات حسن کاظمی قمی بود. وی با بیان اینکه در روند مطرح شدن استانبول به‌عنوان محل مذاکرات بحث کشورهای دیگر از جمله عراق نیز مطرح شد، در مورد محور مذاکرات نیز گفت:

زمان و مکان مذاکرات می‌تواند مهم باشد ولی مهم‌تر محور مذاکرات است و فکر می‌کنم مذاکرات آتی نسبت به مذاکرات قبلی ان‌شاء‌الله بهتر خواهد بود به‌نحوی که قدمی رو به جلو برداشته شود. در آخرین نامه‌ای که کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نوشت تعیین مکان مذاکرات منوط به دیدار اشمیت و باقری معاونان اشتون و جلیلی شده بود که این دیدار هنوز انجام نشده است. صالحی گفته است جلیلی به‌زودی مکان انجام مذاکرات را اعلام می‌کند. زمان این مذاکرات25 و 26 فروردین اعلام شده است.

کد خبر 164986
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز