گروه سیاسی: نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که فرار شهرام جزایری سازماندهی شده بوده است، گفت: ظاهر امر نشان می‌دهد حتی مبدأ و مقصد فرار وی از قبل مشخص بوده است؛ چرا که فردی مثل جزایری به سادگی عمل نمی‌کند.

عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص متواری شدن شهرام جزایری خاطرنشان کرد: چه دلیلی وجود داشت که مجرم را در شرایط ترافیکی و خاص تهران با دو نیرویی که خیلی تجربه در مراقبت و بدرقه یک فرد زندانی مهم ندارند به مرکز شهر بفرستند؟

وی با بیان این‌که نحوه رسیدگی به فرار شهرام جزایری نگران‌کننده است، یادآور شد: هوش و ذکاوت خبرنگاران باعث شده بود آنها فرار جزایری را پیش‌بینی کنند و این هشدار را داده بودند؛ اما متأسفانه مسئولین از کنار این مسأله می‌گذرند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که بررسی جزئیات فرار جزایری کمتر از موضوع پرونده وی نیست، افزود: البته این اتفاق تازه‌ای نیست ولی چون جزایری در افکار عمومی مشهور شده، این فرار سر و صدا کرده وگرنه دهها نفر را سراغ داریم که به دلایلی از زندان خارج شده‌اند و دیگر برنگشته‌اند، مثل منوچهر محمدی از بازداشت‌شدگان حادثه کوی دانشگاه.

یوسفیان یادآور شد: این موضوع در کمیسیون حقوقی مجلس پیگیری می‌شود اما باید دید که شرایط چگونه است؛ ما به‌راحتی از این موضوع نخواهیم گذشت.

دیگر عضو کمیسیون حقوقی مجلس هم با بیان این‌که در رفتار با جزایری به عنوان یک زندانی مجامله صورت گرفته است، گفت: ابعاد مسأله فرار این متهم روشن نیست و دستگاه قضایی باید در این رابطه پاسخگو باشد.

محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که ابعاد مسأله فرار شهرام جزایری کاملاً روشن نیست، خاطرنشان کرد: چون ما پرونده جزایری را ندیده‌ایم نمی‌توانیم به‌طور کامل نظر دهیم که چه اتفاقی افتاده و چه سهل‌انگاری‌های دقیقی صورت گرفته است؛ این پرونده از همان ابتدا تا انتها دارای مشکلاتی بوده است.

دهقان افزود: شاید جزایری از قبل خانواده‌اش را به خارج فرستاده و فعلاً فرار کرده تا در فرصت مناسب خود نیز به آنها بپیوندد؛ ضمن این‌که در حال حاضر ما نمی‌توانیم در مورد رفتن وی به خارج از کشور نظر دهیم و این مسئولین قضایی هستند که باید پاسخ دهند و افکار عمومی را روشن کنند.

وی خواستار پاسخگویی رئیس مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در این مورد شد. احمد بزرگیان در گفت‌وگویی اظهار داشت: برخورد با جزایری نقطه آزمون قوه قضاییه بود و اگر این پرونده با فرار جزایری خاتمه یابد سیستم مبارزه با مفاسد اقتصادی در آزمون تجدید شده است.

وی یادآور شد: البته به نظر من فرار جزایری برنامه‌ای از پیش تعیین شده بود و دادگاه در این رابطه می‌بایست مراقبت بیشتری را صورت می‌داد و با حساسیت بیشتری اقدام می‌کرد بنابراین مسئولان قضایی باید خود را برای پاسخگویی جدی به مردم آماده کنند.

محمود سالارکیا معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطین نیز با اظهار امیدواری نسبت به دستگیری شهرام جزایری گفت که وی هنوز در داخل کشور حضور دارد.

قاضی پرونده شهرام جزایری هم تأکید کرد که وی در هنگام مرخصی متواری نشده است.

قاضی وحید کربلایی آقاملکی با بیان این‌که برای جزایری دستور مرخصی روزانه دادم اما گفتم اجرا نشود، گفت: اعطای مرخصی در گذشته به جزایری ربطی به من ندارد.

کربلایی آقاملکی با تأکید بر این‌که جزایری در هنگام مرخصی متواری نشده بلکه در حین انتقال برای انجام کارشناسی اموال متواری ‌شده، افزود: 5 کارشناس این پرونده گفته بودند که بدون حضور متهم نمی‌توانیم کارشناسی کنیم که در آخرین روز کارشناسی، مأموران زندان بدون این‌که متهم را به مکان استقرار کارشناسان ببرند، وی را بدون اجازه دادگاه و قاضی پرونده به منزلش انتقال داده‌اند.

کد خبر 16438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز