همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه هند گفت: دهلی نو سرگرم گفت و گو با ایران در مورد تضمین صدور بی وقفه نفت خام و نیز حل مشکل پرداخت‌ها بین این دو کشور است و تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، هیچ تأثیری بر مبادلات تجاری هند با ایران نخواهد داشت.

وزارت خارجه هند

به گزارش ایرنا اس ام کریشنا در پاسخی کتبی به سوال پارلمان علیای هند (راجیا ساب‌ها) افزود: دولت مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بررسی می‌کند.

وزیر امور خارجه هند نوشت: هند همچنین درصدد ایجاد تنوع در منابع تأمین نفت خام خود است.

وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته هشدار داده بود که 12 کشور جهان از جمله هند و چین بخاطر ادامه خرید نفت خام از ایران، در معرض مجازات‌های مالی در طول امسال قرار دارند.

آمریکا، در عین حال اعلام کرد که ژاپن و 10 کشور اروپایی را بخاطر کاهش واردات نفت خام خود از ایران تحریم نخواهد کرد.

هند سالانه 12 میلیون تن یا بیش از 10 درصد از نفت خام وارداتی خود را از ایران وارد می‌کند.

اجی ساهای (Ajay Sahi) رئیس اجرایی فدراسیون سازمان های صادرات هند نیز دیروز پنجشنبه، گفت: هند در صدد دو برابر کردن صادرات محصولات کشاورزی و دارویی خود به ایران است.

وی افزود: تحریم های غرب علیه ایران فرصت خوبی را برای صادر کنندگان هندی در پر کردن خلاء صادرات به ایران فراهم ساخته است و امیدواریم که ارزش مبادلات تجاری خود را با ایران به 6 میلیارد دلار در طول سال مالی آتی افزایش دهیم.

ایران تقریبا نیمی از برنج باسماتی صادراتی هند را می خرد و این کشور همچنین از خریداران عمده چای هند است.

دهلی نو و تهران اخیرا با یکدیگر در مورد ابداع نظامی برای پرداخت قیمت مبادلات تجاری فیمابین به توافق رسیدند.

آر.پی.ان. سینگ وزیر مشارو در امور نفت هند نیز اخیرا طی سخنانی در پارلمان این کشور، گفت: براساس این نظام جدید، هند موافقت کرده است که 45 درصد از قیمت نفت خام وارداتی خود را از ایران به روپیه پرداخت کند.

پرداخت های نفت هند به ایران که از طریق یک نهاد منطقه ای بنام اتحادیه تسویه حساب آسیایی (Asian Clearing Union) انجام می شد سال گذشته تحت فشار آمریکا لغو شد و دوکشورروش هایی جدیدی را برای مبادلات مالی توافق کرده‌اند.

کد خبر 164060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز