همشهری آْنلاین: معاون امور بین‌الملل وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی سه شنبه ضمن دیدار و گفتگو با اس ام کریشنا وزیر امورخارجه هند در خصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی و روابط دوجانبه، پیام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به او تحویل داد.

محمد مهدی آخوند زاده که برای شرکت در یازدهمین اجلاس وزیران اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند به آن کشور سفر کرده، در دیدار با وزیر خارجه هند در خصوص رفتارها و عملکرد دوگانه کشورهای غربی گفت:

در حالیکه ایران بیشترین همکاری را با آژانس انرژی اتمی داشته اما آنها با استفاده از برخی ابزارها دنبال اهداف خاصی هستند و گزارش آژانس نیز متاثر از رفتارهای کشورهای غربی است و گزارش آژانس برخورد سیاسی با موضوع برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای است.

وی افزود: به همین دلیل کشورهای مستقل از گزارش آژانس راضی نیستند. امروزه کشورهای در حال توسعه بسوی پیشرفت و توسعه مستقل گام بر می دارند و جایگاه خود را پیدا می کنند. ما مخالف برخوردهای تقابلی هستیم و معتقد به گفتگو هستیم و بر این باور هستیم که با گفتگو مشکلات قابل حل هستند.

آخوندزاده گفت: در خصوص حقوق بشر نیز ایران رویه ارتقاء جایگاه حقوق بشر را در نظر دارد و خود را متعهد به ارایه گزارش به سازمانهای مربوطه می داند اما در این موضوع نیز جایگاه رفتارهای دوگانه و سیاسی کاری بعضی کشورها مشاهده می شود.

معاون امور بین المللی وزیر امورخارجه با اشاره به ظرفیت موجود میان دو کشور ایران وهند خواستار توسعه بیشتر  این روابط شد.

وی همچنین خواستار توجه و همکاری بیشتر مقامات مربوطه هند در مورد دانشجویان ایرانی شد.

آخوند زاده در خصوص برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران برای برگزاری هرچه بهتر و پربارتر آن خواستار تبادل تجربه دو کشور شد.

کریشنا وزیر خارجه هند نیز با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و سفر اخیر ریئس پارلمان هند به تهران برای توسعه روابط گفت که روابط دو کشور اهمیت زیادی دارد.

وز افزود : هند یک کشور مستقل است و تصمیمات خود را بر اساس ملاحظات کشور اتخاذ می کند.

وی گفت در مجامع عمومی و از جمله کمیته حقوق بشر هند مواضعی مستقل اتخاذ و بر علیه قطعنامه رای خواهد داد.

کد خبر 151185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز