همشهری آنلاین: مقام‌های هندی خواستار آغاز مجدد گفت‌وگوهای دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پروژه خط لوله صلح مربوط به انتقال گاز شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "بیزنس استاندارد" هند، وزیر نفت هند خواستار آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در زمینه خط لوله گاز شد و وزیر امور خارجه این کشور نیز پیشنهاد داده است تا این خط لوله به جای عبور از پاکستان، از بستر و عمیق دریا عبور کرده و به هند برسد.

اس. ساندارشان وزیر نفت هند روز گذشته گفت :"ما تاریخی را برای برگزاری گفت‌وگوها در سطح فنی با تهران در ماه مه پیشنهاد داده ایم."

طرح ابتدایی این پروژه به سال 1979 باز می گردد، اما شروع جدی تر بحث صادرات گاز ایران به هند در اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد که با کشف ذخایر عظیم گاز طبیعی پارس جنوبی در سال 1988 تلاشهای ایران نیز برای افزایش صادرات گاز به صورت  LNG یا انتقال گاز از طریق احداث خطوط لوله به اقصی نقاط جهان تشدید شد.

این خط لوله قرار بود با طول 2700 کیلومتر در عمق 1تا 5/1متری زیر سطح زمین روزانه بیش از یک صد میلیون متر مکعب گاز را از ایران به این دو کشور منتقل کند.  بنادر عسلویه ایران در خلیج فارس، گوادرو کراچی در جنوب شرقی و جنوب مرکزی پاکستان را به  هم متصل کرده و با امتداد مستقیم به یکی از نقاط مرزی هند برسد، اما برخی مسائل و مشکلات در گفتگوها سبب شده بود تا هند انصراف خود را از این پروژه اعلام کند.
 
وزیر نفت هند با بالاخواندن قیمت پیشنهادی از سوی ایران، گفت : ما می خواهیم مسائلی از این دست را پیش از اینکه توافق خط لوله بین ایران- پاکستان- هند را امضا کنیم مورد بررسی قرار دهیم.
 
این خبر در حالی است که روزنامه اکسپرس هند گزارش می دهد که وزارت امور خارجه هند خواستار خروج این کشور از پروژه انتقال گاز از پاکستان و گفتگو با ایران برای انتقال آن از بستر دریا شده است.

این روزنامه به نقل از نشست هفته گذشته مقامهای وزارت امور خارجه هند می نویسد : نظر به روابط پیچیده بین دهلی نو و اسلام آباد، وزارت امور خارجه هند نشستی بین دو کشور برای گفتگوهای بیشتر در باره پروژه توصیه نمی کند و ممکن است انتقال آن از طریق بستر دریا، پاکستان را کنار بگذارد.
 
این پیشنهاد به دلیل وجود برخی تهدیدهای تروریستی در پاکستان مورد حمایت شورای امنیت ملی هند  قرار گرفته است.
 
گقته می شود که هندی ها بر آن هستند تا در نشست ما می خود با مقامهای ایران این مسئله و همچنین مشکلاتی که ممکن است به دلیل تحریم ایران از سوی غرب برای هند پیش آید مورد بررسی قرار دهند.

کد خبر 103783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز