همشهری آنلاین: سفیر ایران در پاریس در گفت و گو با رادیو بین المللی فرانسه درباره نقش صهیونیست ها در انفجارهای اخیر در هند، گرجستان و تایلند گفت:رژیم صهیونیستی که می تواند مزدورانی را برای ترور دانشمندان هسته ای در ایران استخدام کند چگونه نمی تواند برخی از ایرانی ها را که همه جا هستند برای توطئه علیه ایران به کار گیرد.

خبرگزاری مهر،مشروح گفتگوی علی آهنی سفیر ایران در پاریس با رادیو بین المللی فرانسه (RFI) را به این شرح منتشر کرده است:

قبل از هر چیز نظر شما در مورد اظهارات معاون نخست وزیر اسراییل موشه یعلون که بمب گذاری های اخیر در چند کشور و هند در روز دوشنبه را به نیروهای قدس منسوب کرد، چیست؟

برای پاسخ به سوال شما یک مثال ملموس می زنم. ما در زمان امام خمینی وقتی با رژیم صدام که این جنگ را به ما تحمیل کرده بود می جنگیدیم، در آن زمان که رژیم صدام علیه شهرهای ما موشک شلیک می کرد و حتی از سلاح شیمیایی علیه مردم ما استفاده می کرد. فرماندهان ارتش پیشنهاد مقابله با مثل را با امام خمینی (ره) مطرح کردند اما امام خمینی (ره) می گفتند که ما باید اصول اسلامی را رعایت کنیم زیرا ما یک کشور اسلامی هستیم و هرگز نمی توانیم جان غیرنظامیان را به خطر بیاندازیم. از همین رو ایشان قاطعانه این پیشنهاد را رد کردند ... لذا ترور دیپلمات های اسراییلی چرا؟ هر چند که ما می دانیم این مزدوران اسراییلی بودند که دانشمندان هسته ای ایرانی را ترور کردند اما نقش دیپلمات های اسراییلی در هند در این ماجرا چه بوده است؟ به خطر انداختن جان غیرنظامیان در راستای سیاست های ما نیست ...

آن طور که شما می گویید پس سه تبعه ایرانی که در تایلند دستگیر شده اند به سفارش ایران عمل نکرده اند؟

قطعا ... رژیم صهیونیستی که می تواند مزدورانی را برای ترور دانشمندان هسته ای در ایران استخدام کند چگونه نمی تواند برخی از ایرانی ها را که همه جا هستند برای توطئه علیه ایران به کار گیرد؟

خب شما به برنامه هسته ای اشاره داشتید ... کشور شما به دلیل برنامه هسته ای خود در صدر کانون خبری قرار دارد و به شتاب در این زمینه پیش می رود ... رئیس جمهوری شما روز دوشنبه دستور ساخت چهار رآکتور جدید را صادر کرد .. گفته می شود که طرح حمله به ایران از سوی امریکا یا اسراییل در دست است و صحبت انجام آن در بهار یا چند هفته آتی است .... آیا شما چنین چیزی را باور دارید؟

نه، هر چند که ما کاملا برای دفاع آماده ایم و تمام سناریوها را پیش بینی کرده ایم اما به چنین چیزی اعتقاد نداریم. ما دارای برنامه هسته ای غیرنظامی هستیم که زیر نظر آژانس بین المللی است و به تعهدات خودکاملا پایبندیم . اخیرا گروهی از آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران بودند که قرار است دوباره به ایران بیابند و بررسی های خود را انجام دهند ...

البته روابط با آژانس بین المللی انرژی اتمی مدتی تنش آلود بود و مساله مذاکرات به کندی پیش می رفت و با افت و خیز روبرو بود ... آیا آن ها از سرگرفته خواهند شد؟

شما خوب می دانید که اخیرا آقای دکتر جلیلی پاسخ نامه خانم اشتون را داد و درآن آمادگی ما را برای از سرگیری مذاکرات جدی با کشورهای عضو گروه 1 + 5 که می تواند امکان حل مسائل و رسیدن به توافق را فراهم آورد، اعلام کرد البته این امر مشروط به آن است که طرف مقابل نیز واقع بین باشد و حقوق ملت ایران در چارچوب معاهده عدم اشاعه هسته ای ( ان پی تی) را به رسمیت بشناسد.

در اسلام آباد نشست سه جانبه با حضور کشورهای پاکستان، افغانستان و ایران برگزار شد. این نشست به ویژه به روند برقراری صلح در افغانستان اختصاص داشت و رئیس جمهوری شما، محمود احمدی نژاد طی سخنانی مداخلات خارجی را که به گفته او مسئول تمام مشکلات منطقه می باشد، محکوم کرد. این به چه معنا است؟ او به چه کشورهایی اشاره دارد؟

ما در این منطقه هستیم و بیش از 20 سال است که حدود 3 میلیون افغانی که به صورت مهاجر به خاک ما آمدند را پذیرا هستیم و همیشه نیز با مشکلاتی مانند مواد مخدر و غیره روبرو بودیم . ما باید با همسایگانمان هم زیستی داشته باشیم. ما البته همیشه با افغانستان، پاکستان و ... در آرامش زندگی کردیم اما به اعتقاد ما افغانستان می تواند با همکاری همسایگان خود مشکلاتش را برطرف کند.

در مورد مداخلات می گویم ... زیرا (علی الظاهر) این مداخلات همکاری ها را مختل می سازد ... اشاره وی به امریکاست ...

... ببینید هدف نیروهای خارجی به ویژه امریکایی زمانی که به افغانستان آمدند چه بوده است؟ مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و برقراری ثبات در افغانستان، اما نگاهی به تحولاتی که در این دوران رخ داده بیاندازید ... آیا از میزان تروریسم کاسته شده است یا نه؟ مشکل مواد مخدر بسیار افزایش یافته و چند برابر شده است و وضعیت ثبات نیز در آن جا به وضعیت فاجعه باری است ... بنا بر این باید به مردم و دولت افغانستان کمک کرد که خود به حل مشکلات خود بپردازند.

در دقایق باقی مانده آقای سفیر همان طور که می دانید قطعنامه ابتکاری اتحادیه عرب علیه سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطعی به تصویب رسید که ایران به آن رای منفی داد. چرا باید از بشار اسد که بخشی از مردم خود را قتل عام می کند، حمایت کرد؟

باید واقع بین بود. آیا تمام خبرهایی که در غرب شنیده می شود درست است یانه؟ ... آیا به راستی دخالت های خارجی نبوده که این مشکلات را بوجود آورده است؟

اما عده ای کشته شده اند ..

بله به همین دلیل است که ما به دولت سوریه هشدار دادیم و خواستیم که به خواست های ملت سوریه توجه کند و آن ها را مورد احترام قرار دهد اما باید در عین حال به مردم سوریه و نمایندگان آنها و دولت این کشور کمک کرد که از طریق گفتگو و بدون دخالت خارجی مشکلات خود را حل کنند.

کد خبر 160969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز