همشهری آنلاین: دامن زدن به اختلافات و دخالت غرب درمنطقه خاورمیانه علاوه بر اهداف سیاسی و استراتژیک برای این کشورها، سود سرشاری نیز از محل فروش تسلیحات به کشورهای عرب حاشیه خلیح فارس برای جنگ طلبان داشته بطوریکه اتحادیه اروپا را به بزرگترین صادرکننده تسلیحات به عربستان تبدیل کرده است

عربستان

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای مجله آلمانی زبان اشپیگل،گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون اروپایی در بروکسل، نشان می دهد که در سال 2010 حداقل 3/3 میلیارد یورو تجهیزات نظامی توسط کشورهای عضو این اتحادیه به ریاض فروخته شد.

درصدر فهرست فروشندگان اروپایی سلاح به عربستان، کشور فرانسه قرار دارد که به تنهایی با بیش از 2 میلیارد و 168میلیون یورو صادارت اسلحه در مقام اول قرار دارد.

ایتالیا با 435 میلیون و 300 هزار یورو صادرات اسلحه به عربستان در مکان دوم قرار دارد، بریتانیا با 328 میلیون و 800 هزار یورو و آلمان با 5 /152 میلیون یورو فروش سلاح به عربستان در مکان های بعدی این تجارت شوم قرار دارند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقش سوئد در ساخت یک کارخانه ساخت موشک در عربستان اشاره شده که براساس آن در سال 2011 فناوری تسلیحاتی فروخته شده به این کشور، بالغ بر 330 میلیون یورو ارزش گذاری شده است.

در چارچوب صادرات تسلیحاتی به عربستان،این گزارش همچنین به صدور مجوز های صادراتی تسلیحات به این کشور اشاره شده که براساس آن، فنلاند برای ارسال 36 خمپاره انداز،آلمان برای صدور 270 تانک لئو پارد 2 به عربستان و اقدام به فروش زیر دریایی های پیشرفته به رژیم صهیونیستی و همچنین بریتانیا برای فروش بمب افکن های جنگی بریتانیایی به این کشور مجوزهای جدید صادراتی صادر کرده اند.

در این گزارش همچنین به اعتراض‌ها و انتقادهای مطرح شده درباره تجارت اسلحه و تجهیز عربستان از سوی اتحادیه اروپا اشاره شده است.

به نوشته اشپیگل، رولف لیندال نماینده جنبش صلح سوئد،اقدام دولت سوئد در کمک به ساخت کارخانه تولید موشک در عربستان را  وحشتناک توصیف کرد .

این فعال صلح طلب با انتقاد از این تجارت مرگبار گفت: ما با این کار،به یکی از بی رحم ترین رژیم های دنیا مشروعیت می‌دهیم.

گزارش مؤسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح در استکهلم نیز که درباره‌ تجارت جهانی اسلحه منتشر شده، حاکی است، تجارت اسلحه در جهان در پنج سال گذشته رشد 22 درصدی داشته است.

براساس این گزارش،فروش سلاح‌های بسیار پیچیده و گرانقیمت سهم مهمی در این رشد نگران‌کننده داشته است. آمریکا و روسیه 40 درصد درآمد خود از راه فروش اسلحه را با صدور هوایپماهای جنگی به دست می‌آورند.

پال هولتوم ، رئیس مؤسسه‌ صلح‌پژوهی استکهلم، می‌گوید که کشورهای ثروتمند سلاح‌ها و هواپیماهای گران‌قیمت می‌خرند،در منطقه‌‌ آنها، رقیبان واکنش نشان می‌دهند و آنان نیز چنین سفارش‌هایی می‌دهند.

SIPRI در گزارش خود درمورد مسابقه‌ تسلیحاتی در مناطق پرتنش خاورمیانه، آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیای جنوبی و جنوب شرقی هشدار داده است.

آلمان نیز از جمله کشورهای اروپایی است که در تجارت مرگ سهم مهمی دارد. این کشور در پنج سال گذشته ارزش صادرات نظامی خود را بیش از دو برابر کرد. سهم عمده در اقلام صادراتی این کشور را زیردریایی و خودروهای زرهی داشته‌اند. سهم آلمان در تجارت جهانی اسلحه در فاصله‌ سالهای 2005 تا 2009 به 11 درصد رسیده است.

دو خریدار اصلی سلاح‌های آلمانی ترکیه و یونان هستند که با هم در رقابت‌اند. 14 درصد صادرات تسلیحاتی آلمان به ترکیه، 13 درصد به یونان و 12 درصد به آفریقای جنوبی است.

موضوع فروش تسلحیات پیشرفته جنگی به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس نیز از جمله محورهای مهم دیدارهای وزیر امور خارجه آلمان با شیوخ عرب در سفرهای متعدد اخیر وی به این منطقه بوده است.

کد خبر 164009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز