یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند تا بتوانند در طول روز سرحال و هوشیار بمانند و دچار خواب آلودگی نشوند.

قهوه

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حتی بیشتر افراد در ساعات کاری نیز به طور مداوم مقادیر مشخصی کاپوچینو یا قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند تا سطح انرژی خود را با کمک کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها افزایش داده و دچار سستی و کسالت نشوند. هرچند کافئین از این نظر مزایایی دارد اما در عین حال در صورت مصرف مداوم عوارض جانبی نیز بر جای می‌گذارد.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، مصرف مداوم کافئین موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم یا تپش قلب می‌شود. بعلاوه اعتیاد اندک به محرک موجود در قهوه نیز ممکن است باعث کاهش اثر ضدخواب آلودگی آن شود.

در این مقاله یک رژیم غذایی روزانه سالم و موثر پیشنهاد شده که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار بمانید و کمتر دچار سستی و خواب آلودگی شوید. در این رژیم غذایی توصیه می‌شود: تقسیم وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر اما با حجم غذایی کمتر در طول روز که ضمن تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن موجب می‌شود سطح انرژی نیز بالا برود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که وعده‌های غذایی کم اما با حجم غذایی زیاد و با فاصله‌های زمانی زیاد از هم باعث تغییرات ناگهانی در قند خون می‌شود که فاکتور تعیین کننده در سطح انرژی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر اما با مقدار کمتر تقسیم کنید تا هم به راحتی قابل هضم باشد و هم قند خون را در حد طبیعی و متعادل نگه دارد.

از مصرف مکرر گوشت پرهیز کنید چون بدن برای اینکه بتواند فرآورده‌های گوشتی را هضم کند به انرژی بیشتری نیاز دارد در حالی که سبزیجات و میوه‌جات اینگونه نیستند. گوشت حاوی پروتئین و چربی بالایی است که هضم آن را دشوارتر می‌سازد بعلاوه وجود آفت‌کش‌ها و هورمون‌های خاص در گوشت می‌تواند روی سطح انرژی بدن تاثیر بگذارد. البته این امر به معنی حذف گوشت از رژیم غذایی نیست بلکه باید تعادل مناسبی در میزان گوشت موجود در برنامه غذایی روزانه ایجاد شود.

اشتیاق زیاد خود را برای خوردن میان وعده‌های شیرین و قندی در هنگام عصر کنترل کنید. معمولا در ساعات عصر و بعدازظهر بدن دچار افت قند می‌شود و همین امر ولع شدیدی به خوردن مواد شیرین در انسان ایجاد می‌کند. سعی کنید در این مواقع اشتیاق شدید خود را کنترل کرده و از مواد غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید چون خوردن مواد قندی موجب افت شدید انرژی می شود.

از غلات سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید. اغلب ما فکر می‌کنیم با نوشیدن قهوه و نوشابه‌های کافئین دار می‌توانیم انرژی خود را در سطح بالایی نگه داریم اما همیشه به خاطر داشته باشید این افزایش ناگهانی سطح انرژی ناگهان هم افت می‌کند. در عوض غلات سبوس‌دار راه نجات شما برای این منظور هستند. این مواد غذایی به شما امکان می‌دهند که در طول روز به منبع مداوم و متعادل انرژی دسترسی داشته باشید.

آب به اندازه کافی بنوشید. بیش از دو سوم حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بعلاوه بدن ما برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از یبوست به آب نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار کافی آب در طول روز ضروری است. به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود که البته می‌توانید مقدار قابل توجهی از آن را از مایعات دیگر و مواد خوراکی آبدار بدست آورید. البته نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای این منظور توصیه نمی‌شود چون آب بدن را کاهش می‌دهند.

با معده خالی میوه بخورید. این کار تاثیر چشمگیری در کاهش خواب آلودگی و افزایش سریع سطح انرژی بدن دارد. هم چنین مصرف میوه‌های غیر اسیدی برای بالا بردن سطح انرژی بدن توصیه می‌شود.

کد خبر 163276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز