چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قرص‌های خوابی که به طور معمول تجویز می‌شوند، با افزایش چهار برابری خطر مرگ زودرس ارتباط دارند.

sleep aid

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس بررسی پژوهشگران آمریکایی که نتایج آن در جورنالBMJ Open منتشر شده است، این داروها در دوزهای بالاتر با 35 درصد افزایش خطر سرطان در مصرف‌کنندگان نسبت به افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کنند، همراهی دارند، اما دلیل این افزایش روشن نیست.

پژوهشگران آمریکایی سوابق بیش از 10500 فرد بزرگسال زنده د پنسیلوانیا را که قرص‌های خواب آور برای آنها تجویز می‌شد، مورد بررسی قرار دادند.

این دانشمندان داده‌های مربوط به این افراد را با داده‌های مربوط به 23600 نفر که از لحاظ سن، سلامت و سوابق با این افراد مشابهت داشتند، اما قرص خواب آور مصرف نمی‌کردند، مورد مقایسه قرار دادند.

این بررسی دو سال و نیم را در برمی‌گرفت، و قرص‌های خوابی را که به طور رایج تجویز می‌شوند، شامل داروهای بنزودیازپینی، غیربنزودیازپینی، باربیتورت‌ها و داروهای سداتیو (تسکین‌بخش) را مورد بررسی قرار می‌داد.

شمار کلی مرگ و میرهایی که در طول این دوره رخ داد در هر دو گروه کم و در مجموع کمتر از یک هزار نفر بود.

اما این پژوهشگران تفاوت قابل ملاحظه‌ای از لحاظ مرگ و میر میان این دو گروه پیدا کردند.

احتمال مرگ و میر افرادی که بین 18 تا 132 دوز قرص‌های خواب‌آور در سال مصرف کرده بودند، 4.6 برابر بیشتر از گروه "شاهد" بود. حتی افرادی که کمتر از 18 دوز سلانه قرص خواب‌آور مصرف می‌کردند، احتمال مرگ و میر 3.5 برابر بیشتر بود.

این پژوهشگران می‌گویند: "تخمین‌های تقریبی بیانگر آن است که در سال 2010 تنها در آمریکا قرص‌های خواب‌آور ممکن است با 320000 تا 507000 مرگ و میر ارتباط داشته باشند."

البته پژوهشگران تاکید می‌کنند که تنها یک رابطه آماری، و نه علت و معلولی، را یافته‌اند.اما با توجه شمار گسترده افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، درباره این رابطه هشدار می‌دهند.

آنها می‌‌نویسند:"ما تخمین می‌زنیم که شش تا 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی در سال 2010 از از این داروها مصرف می‌کرده‌اند و این درصدها در بخش‌هایی از اروپا بالاتر است."

کد خبر 162087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز