همشهری آنلاین: اکسپوی سفال کاربردی عصر پنج‌شنبه (18 اسفند ماه) با حضور مدیران شهری، فرهنگی و هنرمندان این رشته در برج میلاد تهران گشایش یافت.

سفالگری

به گزارش ایلنا، فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران در این مراسم با بیان اینکه برج میلاد تهران یادمان هویتی و ملی همه ایرانیان است، گفت: این نماد هویتی زمانی می تواند در خانه های تک تک مردم جا باز کند که در آن انواع هنرها همچون پازلی شکل بگیرد.

وی افزود: سفال بخشی از همین پازل هویتی و هنری است که این هنر خود قدمتی به اندازه تاریخ ایران دارد.

به گفته هوشیارپارسیان، برج میلاد در راستای احیای هنر بومی و اصیل ایران اقدام به برگزاری اکسپوی سفالگری کرده است تا از این طریق قشرهای مختلف مردم و بازدیدکنندگان برج میلاد را با این هنر آشنا کند.

مدیرعامل برج میلاد تهران به راه‌اندازی فروش آثار فاخر هنری در گالری برج میلاد اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی دیگر از پازل‌های هویتی است که هم اکنون در برج میلاد تهران راه افتاده است و برای رونق آن به کمک هنرمندان در رشته‌های مختلف احتیاج داریم.

ضمن آنکه در گام های بعدی نیز از هنر سفال و سفالگری نیز در این مرکز برای فروش به عموم مردم استفاده می‌کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد که درهای برج میلاد به روی همه گردشگران و شهروندان در تمام طول سال باز است، ضمن آنکه در ایام نوروز نیز ویژه برنامه‌های گسترده‌ای در برج میلاد برپا می‌شود.

در ادامه مراسم احمد محیط طباطبایی کارشناس امور فرهنگی و میراث فرهنگی گفت: برج میلاد نماد شهری و ملی ایران بوده و در حقیقت این برج در راستای نمادهای ملی که ساخت آن از گذشته‌های دور در ایران مرسوم بوده، از سوی مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی افزود: هم اکنون برج میلاد تهران به عنوان یکی از افتخارات مهندسی ایران در حال تبدیل شدن به مکانی است برای عرضه و معرفی هنر و تاریخ ایران زمین.

به گفته این کارشناس فرهنگی، تمدن ایران را به سفال پیوند زده اند و اگر می گویند ایرانیان کیمیاگر هستند به این دلیل است که خاک را به بالاترین ارزش رسانده‌اند.

منیژه آرمین نویسنده و بانوی سفالگری در ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی با ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری این اکسپو گفت: این نمایشگاه با توجه به اینکه سفال کاربردی است، حائز اهمیت است.

چه،سفال معاصر اندکی سفال کاربردی را تحت‌الشعاع قرار داده و گویی سفال هنری در برابر سفال کاربردی ایستاده است.

آرمین با بیان اینکه ضروری است که به سفال کاربردی پرداخته شود، تصریح کرد: کارگاه های تولیدی بدون نظارت و توجه به سابقه تاریخی سفال و تنها در حد بضاعت مالی عموم مردم اقدام به تولید سفال می‌کنند اما سفال هنری است که نمی‌توان به همین راحتی‌ها از کنار آن گذشت و باید ما هنرمندان کاری کنیم که دوباره سفال به داخل خانه‌های ما راه پیدا کند و فرزندان ما با این هنر بومی و تاریخی آشنا شوند.

به گفته این نویسنده رونق هنر سفال تاثیر زیادی در اقتصاد کلان دارد و می تواند نقش مهمی در صادرات غیر نفتی داشته باشد.

آرمین در پایان گفت: سفال در مجموع سهم ممی در فرهنگ‌سازی، تلطیف روحیه افراد و آرامش مردم در دوران مدرنیته دارد.

 

کد خبر 163255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز