همشهری آنلاین: احمد نادعلیان در یادداشتی آورده است که علی رغم موفقیت‌های بین‌المللی هنرمندان محیطی ایران در روزهای جاری هنرمند سرای مرکز پردیس در جزیره هرمز (خلیج فارس) تعطیل شده و فقط به عنوان نگارخانه به کار خود ادامه می‌دهد.

هنر محیطی

به گزارش مهر، هنرمندسرایی که احمد نادعلیان در هزمز بنا نهاده بود بسته شد و به همین مناسبت نادعلیان یادداشتی نوشته که در ادامه آن را می‌خوانیم:

اگرچه این موجب خوشحالی است که پردیس تنها نگارخانه بخش خصوصی است که در استان هرمزگان فعالیت دارد اما تعطیلی هنرمند سرا موجب رکود هنر محیطی در ایران خواهد شد. چرا که بسیاری از آثار که در نمایشگاه سال 1391 در کره به نمایش درخواهد آمد حاصل حضور هنرمندان در هنرمندسرای جزیره هرمز بوده است.

هنرمند سرای پردیس که حالا سه ساختمان در ایران دارد (پلور، هرمز و تهران) تنها هنرمندسرای (Artist in Residency) ایران است که به صورت تخصصی بر هنر محیطی تاکید دارد.

در سال 1381 مرکز بین‌المللی پردیس در هشتمین نشست انجمن بین‌المللی مراکز هنری رز آرتیس معرفی و به عنوان یکی از مراکز هنری به عضویت آن در آمد.

به همین دلیل در انجمن‌های بین‌المللی شناخته شده است. تاکنون نزدیک به چهل هنرمند بین‌المللی از برنامه‌های آموزشی آن استفاده کرده‌اند و میزبان بیست جشنواره هنر محیطی از 36 جشنواره برگزار شده هنر محیطی در ایران بوده است.

بیش از هزار هنرمند از برنامه‌های آموزشی آن استفاده کرده‌اند و چندین هزار نفر به عنوان بازدید‌کننده از مراکز سه گانه پلور، هرمز و تهران بازدید کرده‌اند.

هنرمندسرای پردیس به صورت غیر رسمی سابقه 15 ساله دارد. اما از ده سال قبل از مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز رسمی اخذ کرده است و میزبان بسیاری از جشنواره های هنر محیطی در ایران بوده است.

در سال جاری با همکاری مرکز توسعه آموزش هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز آموزشگاه آن نیز با نام "هنر پردیس" نیز صادر شده است.

نوع فعالیت هنرمند سرای پردیس که در کشور ما مشابه آن وجود ندارد تلفیقی از نمایشگاه، آموزشگاه، کارگاه باز (open stediu) و اسکان است. حالا این تردید وجود دارد که آیا پردیس هرمز می‌تواند میزبان هنرمندان باشد.

این پیشنهاد مطرح شده است که از اداره میراث فرهنگی و گردشگری مجوز مهمانسرا اخد شود. ما مشکلی که وجود دارد این است که روند اخذ مجوز خیلی سریع نخواهد بود.

مهم تر از آن هنر محیطی سیال است و در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد و گاهی هنرمندان در طبیعت ساکن می‌شوند.

آیا می‌توان در هر جای ایران یک هنرمندسرای دارای مجوز داشت. آرزوی خوبی است اما غیر ممکن. چون برای مدیر آن این امکان وجود ندارد که برای هر اسکانی یک مجوز مهمانسرا درخواست کند.

در بخش نمایشگاهی این موضوع پیش بینی شده است که مدیر پردیس یک مجوز واحد برای کل کشور داشته باشد و برای شهرهای مختلف ضمن هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محل فعالیت مربوطه که همان هنر محیطی است انجام شود.

ضمن مذاکره و پیگیری انجام شده مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و بخشدار شهر هرمز قول داده‌اند که راه حلی برای ادامه فعالیت هنرمندسرا پیدا کنند.

تعطیلی هنرمندسرا بار سنگینی را از مدیران آن کم می‌کند. اما در صورتی که برای این مشکل راه حلی نباشد در سال آینده جشنواره هنر محیطی در هرمز برگزار نحواهد شد و فقط بخشی از بنا به عنوان نگارخانه باقی خواهد ماند.

چون در حال حاضر حتی داشتن مهمان خانوادگی و خصوصی از مدیر این نگارخانه سلب شده است.

این موضوع که مدیر این مرکز اجازه داده از خانه‌اش بازدید شود دارای وجه آموزشی بوده است که بیننده فقط نتیجه اثر هنری را نبیند و فرایند شکل‌گیری اثر هنری را نیز شاهد باشد.

 

کد خبر 163174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز