جمعه ۱۰ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد نادعلیان در سال ۱۳۴۲ در سنگسر متولد شد.

احمد نادعلیان

او فعالیت‌های هنری‌اش را از سال 1356 یعنی زمانی که 14 ساله بود، شروع کرد.

این هنرمند در سال 1367 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و در سال‌های 1370-1369 در موزه‌ها و مراکز فرهنگی فرانسه، مشغول مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان بود.

سپس در سال 1370 به انگلستان رفت و پس از چند سال زندگی و تحصیل در آنجا در سال 1375، مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری از دانشگاه مرکزی انگلستان(UCE) اخذ کرد.

در گذشته بیشتر طراحی می‌کرد، نقاشی و کاریکاتور می‌کشید و عکس می‌گرفت.

اما در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه نقاشی با خاک، حجاری ، چیدمان، هنر محیطی، کارهای چندرسانه‌ای و اینترنت فعالیت دارد.

نادعلیان در دوران دانشجویی خود به گوشه و کنار ایران سفر می‌کرد. حاصل این سفرها چند هزار طرحی است که در 2 مجموعه و در دوران دانشجویی به چاپ رسیدند.

در این میان، یک مجموعه از طرح‌های طنز او نیز در انگلستان چاپ شده است. علاوه بر این، وی در سفرهای مختلف ایران بیش از 12 هزار اسلاید تهیه کرده که در حال حاضر، بخشی از آن‌ها برای تدریس دروس مختلف نظری در دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

در سال 2002 میلادی نشان نت‌آرت به او تعلق گرفت.

در سال 2003 میلادی، نیز او یکی از هنرمندانی بود که برای معرفی هنر معاصر ایران به دوسالانه ونیز اعزام شد و هنر محیطی رودخانه را ارائه داد.

در سال 2005 میلادی، جایزه بزرگ و سیمرغ طلایی دوسالانه تاشکند را از آن خود کرد و در سال 2006، به عنوان یکی از هنرمندان محیطی سال در امریکا انتخاب شد.

در سال 2009، نیز اثر مهر استوانه‌ای و چاپ آن در خلیج فارس در تقویم دیواری هنر محیطی امریکا ثبت شد.

نادعلیان یکی از هنرمندان برجسته کشور در حوزه هنر محیطی است و منتقدان بسیاری از جمله ادوارد لوسی اسمیت، رابرت سی مورگان، جان کی گرانده و سام باور آثار او را در مجلات شان در حوزه بین‌المللی معرفی کرده‌اند.

می‌توان گفت نادعلیان، تنها هنرمند ایرانی است که به صورت حرفه‌ای در زمینه هنر محیطی و در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند.

کد خبر 139048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز