حراج کریستی با حضور هنرمندان ایرانی و عرب دوازدهمین دوره خود را در شهر دبی تجربه خواهد کرد در حالی که ۴۱ هنرمند ایرانی آثارشان را به این حراج برده‌اند.

به گزارش ایلنا، دوازدهمین دوره حراج کریستی که برای دومین بار در دو روز برگزار خواهد شد، بخش اول در روز ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) به آثار گران‌ اختصاص یافته و با حراج آثار ۴۱ هنرمند از ایران برگزار می‌شود؛ بخش دوم، چهارشنبه ۳۰ فروردین (۱۸ آوریل) با فروش ۱۵۰ اثر با برآوردهای پایین‌تر خواهد بود.

در مجموع ۱۹۰ اثر هنری از کشورهای ایران، عرب و ترکیه برای علاقمندان عرضه خواهد شد.

در شب نخست این حراج آثاری از پرویز تناولی، کوروش شیشه‎گران، رضا درخشانی، نصرالله افجه‎ای، حسین زنده‎رودی، افشین پیرهاشمی و فرهاد مشیری چکش حراج می‌‎خورند.

اما در میان هنرمندان دیگر کشورهای منطقه می‌توان به اثری از احمد السودانی (نقاش عراقی) با بالا‌ترین برآورد این حراج یعنی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار، محمود سعید، هنرمند فقید مصری که تا کنون رکورد ۴/۲ میلیون دلاری عرب‌ها را دارد، با دو نقاشی و با برآوردهای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار به عنوان گران‌ترین آثار دوازدهمین دوره حراج کریستی محسوب می‌‎شوند.

پرویز تناولی مجسمه‌ساز مشهور ایرانی با دو مجسمه به نام‎های «خانواده شاعر» و اثری از مجموعه «دیوار» در شب اول حراج حضوری ویژه دارد.

«خانواده شاعر» با طول ۲۲ سانتی‎متر از مجموعه‌داری آمریکایی است که ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

اثر دوم، از مجموعه «دیوار»‌های این هنرمند است که ۳۱ سانتی‌م‌تر ارتفاع دارد و ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

همچنین در این شب، از نصرالله افجه‌ای نیز نقاشیخطی با عنوان «موج» با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، از حسین زنده‌رودی هم تابلویی بدون عنوان با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰هزار دلار، اثری از کوروش شیشه‌گران، بدون عنوان و بزرگ در ابعاد ۲۹۰ در ۱۴۵ سانتی‌متر از افشین پیرهاشمی هنرمند جوان ایرانی و عنوان گران‌ترین هنرمند زیر ۴۰ سال خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد، در این دوره، با یک نقاشی ۲۰۰ در ۳۰۰سانتی‌متری به نام «تندباد» شرکت دارد.

هنرمند مطرح کشورمان فرهاد مشیری دیگر هنرمند برجسته ایرانی است که با اثری تحت عنوان «الهه طلایی» با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار چکش خواهد خورد.

تابلوی آبستره رضا درخشانی با عنوان «انار دونه‌دونه» با برآورد ۴۰ تا ۶۰هزار دلار از دیگر آثار ارزنده اولین روز حراج در این دوره است.

اما در شب دوم حراج آثار متنوع‌تر و با قیمتهای ارزان ارائه خواهد شد که بدون تردید برای مجموعه‌داران و علاقمندان هنر منطقه حائز اهمیت خواهد بود.

در شب دوم این حراج آثار ۳۳ هنرمند ایرانی به فروش گذاشته خواهد شد.

برآوردهای در نظر گرفته شده برای این هنرمندان به ترتیب کاتالوگ به این شرح است: منوچهر یکتایی با اثری بدون عنوان، ۸ تا ۱۲ هزار دلار، پروانه اعتمادی، با اثری بدون عنوان ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار، مسعود عربشاهی با اثری بدون عنوان ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار، سیراک ملکونیان با اثری به نام «شب و روز» ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار، افروز عمیقی با اثری به نام «فنا» ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار، فرهاد اهرارنیا با اثری به نام «عراق گمشده شماره ۱» ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار، بهمن محصص با دو اثر بدون عنوان ۶ تا ۸ هزار و ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار، محسن وزیری مقدم با اثری به نام «در جستجوی روشنایی» ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار، علیرضا اسپهبد با اثری به نام «کلاغ‎‌ها» ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار، شادی قدیریان با دو از بدون عنوان از مجموعه‌های قاجار و شاپرک خانم با برآوردهای ۶ تا ۸ و ۵ تا ۷ هزار دلار، بیتا وکیلی با اثری به نام «نیویورک رویایی» ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار، پرستو فروهر با اثری به نام «جمعه» ۶ تا ۸ هزار دلار، کامبیز صبری با مجسمه‎ای بدون عنوان ۴ تا ۶ هزار دلار، غزاله آورزمانی با اثری به نام «چای عصرانه» ۲ تا ۳ هزار دلار، محمود سبزی با اثری به نام «ملاقات شرق و غرب» ۵ تا ۷ هزار دلار و در آخر نیز رکنی حائری‌زاده با اثری به نام «شکارچی شکار شده» با برآورد ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار.

در کنار هنرمندان ایرانی، شماری از هنرمندان مطرح کشورهای دیگر منطقه نیز آثارشان چکش خواهد خورد که می‌توان به پلا گریگوسیان، شفیق عبود و فاتح مدرس اشاره کرد که آثارشان از ۸ تا ۴۰ هزار دلار قیمت‎گذاری شده است.

حمایت مالی دوازدهمین دوره حراج کریستی را «گروه مالی زوریخ» برعهده دارد.

مایکل جها، مدیر خاورمیانه موسسه کریستی و رییس حراج دوبی، ترکیب آثار ارایه‌شده در شب اول و دوم حراج این دوره را فرصتی برای دیدن گذشته، اکنون و آینده توصیف کرده و می‌‎گوید: بعد از موفقیت ما در برپایی حراج در دو شب اکتبر سال جاری میلادی (مهر ۹۰) تشویق شدیم که حراج این دوره را در دو شب برپا کنیم تا فرصت دیده شدن به استعدادهای نوظهور در شب دوم داده شود.

بنابرگفته مایکل جها، بخشی از عواید شب دوم حراج، به «برنامه‌ جهانی غذای سازمان ملل متحد» اختصاص خواهد یافت.

 

کد خبر 164876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز